Telefon om natten
brevkassespørgsmål af
Jonas
14 år
Jeg er fuldstændig afhængig af en telefon som jeg om natten kan kigge i.
Eller ikke som sådan om aftenen. Jeg må ikke sove med mine telefon på mit værelse fordi min mor siger at hun ikke stoler på mig. Jeg har en bunke gamle telefoner som jeg smuler ind på værelset og har i omkring 3 måneder indtil hun opdager det. Min straf er ingen skærm i rimelig lang tid. Er også afhængig af at spille. Det er som en und cirkel hvor jeg bliver nødt til at gøre det fordi jeg ikke kan lade vær. Min søster må gerne sove med sin telefon men jeg må ikke fordi min mor ikke stoler på af jeg ligger mig til at sove. Hun har lige opdaget det igen. Jeg har løget meget for min mor igennem tiden så hun orker ikke mere. Hvad kan jeg gøre

Svar:
Kære dig,
Tak, fordi du skriver herind. Det du beskriver, tror jeg helt bestemt ikke, du er alene om at opleve - altså både det med at være afhængig af sin telefon eller skærm, og det at ens forældre måske ikke rigtig (eller overhovedet ikke) forstår det. Det er en svær situation, for din mor prøver selvfølgelig bare at passe på dig og måske endda hjælpe dig med ikke at være afhængig af din telefon, men som ung kan det være svært at forstå, at det er det der er intentionen. Du beskriver det selv som en ond cirkel, hvor du bliver nødt til at gøre det, fordi du simpelthen ikke kan lade vær. Det lyder altså også som om, du selv synes dit skærmforbrug er for højt og at det er et problem. Samtidig skriver du, at din mor ikke stoler på, at du lægger dig til at sove, så det får mig til at tænke, om hun mon ikke frygter det, fordi det nogle gange sker, at du ikke får sovet nok? Søvn er mega vigtigt, og især i din alder, hvor hele din krop (og særligt din hjerne) udvikler sig helt vildt. Det er nødvendigt med søvn for at du kan fungere godt i hverdagen. Det har du måske også selv lagt mærke til, at de dage, hvor du har sovet godt, kan du meget mere. Det lyder altså som om, at din mor ser et problem i dit brug af din telefon, som hun måske har ret i, hvad tænker du om det?
Når det så er sagt, så betyder det ikke, at det er let bare lige at stoppe med at være afhængig af sin telefon. Det kan være virkelig svært, for i dag foregår der bare så mange vigtige ting online, og man kan blive meget utilpas over ikke at kunne tjekke om og hvad ens venner har skrevet eller lavet. Sådan er der mange, der har det, og det er altså et ret normalt problem. Hvis din mor ikke selv har oplevet at have det sådan, kan det være svært for hende at sætte sig ind i, hvordan hun har det. Måske er det også derfor, hun kører den lidt hårde tilgang, hvor hun simpelthen tager telefonen fra dig. Den strategi virker dog ikke, for som du beskriver, så har du altså andre telefoner. Det virker altså ikke som om, det er godt for nogen af jer, det der foregår lige nu.
Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du sætter dig ned med din mor og snakker helt ærligt om problemet. Prøv at fortæl hende, at du føler dig afhængig og altså har meget svært ved at lade vær. Vær også ærlig og fortæl hende, at de meget stramme regler, hun laver, snyder du dig udenom. Prøv måske at snakke med hende om, at du har brug for, at hun støtter og forstår dig og på den måde hjælper dig med at skære ned. Jeg tænker, at I på den måde kan samarbejde, i stedet for at det føles som om, hun straffer dig, hvilket ikke virker. På den måde undgår du også at skulle lyve for hende hele tiden, og hun undgår at skulle være meget striks. Hvad tænker du om det?
Måske du kan foreslå hende, at hun hjælper dig med stille og roligt og lidt ad gangen at komme af med telefonen. Det kan I gøre ved at lave nogle aftaler om, hvordan og hvornår du må bruge telefonen. For eksempel kan I aftale, at du må bruge telefonen 1 time hver aften inden sengetid, og så kan hun tage den fra dig der. Det kan også være du selv skal øve dig lige så stille i løbet af dagen, for eksempel øve dig på at lade telefonen ligge på værelset, når du spiser aftensmad, eller gå en tur uden telefonen. Det er okay at bruge sin telefon, og det er okay, at det er rigtig svært i starten. Det er det med alle vaner, og det kræver arbejde at ændre dem. Men jeg tror, det kunne være rart for dig at komme af med din afhængighed, så du kun bruger telefonen, når du rent faktisk har lyst, og ikke fordi du ikke kan lade vær. Kan du følge mig i det? Det kan også være, du kan prøve at finde på nogle nye hobbyer, der ikke involverer telefon eller skærm. For eksempel en sport eller en kreativ hobby derhjemme. Især sport er god, for der har du slet ikke mulighed for at være på telefonen og så kan det komme lidt af sig selv, at du måske ikke føler dig afhængig længere. Det kan godt tage lidt tid at ændre en vane, og både du og din mor skal være indstillet på dette. I og du må starte stille og roligt, og din mor må støtte dig, så er jeg sikker på, at du nok skal blive bedre til at være uden din telefon.
Der findes nogle forskellige apps, der kan hjælpe med mobil-afhængighed, du kan læse lidt her, måske det kan være noget for dig at prøve?
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og held og lykke med det!
Sophie