Har det dårligt

brevkassespørgsmål

Har det dårligt

brevkassespørgsmål af
Dårlig
17 år
Oprettet 3 år 6 måneder siden

Hej! Jeg har store problemer med ondt i maven, jeg har ofte forstoppelse, og har ikke haft mens siden jul. Jeg døjer meget med ondt i maven, samt kvalme. Hvad kan det skyldes?

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Ondt i maven er ikke rart, der kan være rigigt mange årsager og jeg vil prøve at give et svar. Den bedste hjælp får du dog, hvis du går til lægen.

Forstoppelse kan give rigtigt rigtigt ondt i maven. Afføringen skal helst være blød, nem at komme af med og daglig. Der er mange måder at behandle forstoppelse på og her er det bedst at blive vejledt af læge eller evt. få hjælp på apoteket. Der findes mange forskellige midler både i væske og tabletform.

Der kan være forskellige årsager til forstoppelse og ondt i maven. Det bedste ville være at blive behandlet for forstoppelse først og er der stadig ondt i maven, ja så giver det mening at undersøge det nærmere. Ved hjælp af en blodprøve kan lægen undersøge for om der er noget med stofskiftet, om du har glutenintolerance (cøliaki) og har du mellemøstlige gener kan man tage en prøve for laktoseintolerans). Man kan også undersøge afføringsprøver.

Hvis du har været vant til at have menstruation regelmæssigt bør du gå omkring lægen og blive tjekket. Særligt når du også har ondt i maven. Da det har varet siden jul er det forhåbentligt ikke pga. uerkendt graviditet. Et stort vægttab og/eller hård træning  kan også få menstruationen til at stoppe.

Hvis du har mavesmerter om natten, vægttab,,blod/slim i afføringen eller et stort skolefravær er det endnu mere vigtigt at få kontaktet lægen og blive undersøgt.

Der findes også funktionelle mavesmerter, hvor man ikke finder en fysisk årsag, de kan være lige så slemme, men det er vigtigt at undersøge om der er en grund.

Så igen, jeg håber jeg har hjulpet en smule, men jeg vil bestemt anbefale dig at gå til lægen.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål