Udeblivende menstruation med kobberspiral
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Jeg fik for 4 måneder siden sat en kobberspiral op og min menstruation har været et par dage forsinket de sidste par gange, men denne gang er der gået 1 uge. Hvornår er det tid til at tage en graviditetstest?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Det er godt at du er opmærksom på at det er en god idé at tage en graviditetstest selvom du anvender prævention. Selvom kobberspiralen er meget effektiv mod graviditet, er der ingen prævention som er 100% sikker. Det er en god idé at teste for graviditet, hvis menstruationen er mere end et par dage forsinket og du kan fint gøre det nu hvor den er en uge forsinket. Hvis den er positiv, skal du kontakte din læge. Hvis den er negativ kan du vente yderligere en uge og se om menstruationen kommer af sig selv. Hvis den ikke gør det, er det en god idé at tage en ny graviditetstest.
Det kan også bare være, at du for tiden oplever uregelmæssige menstruationer, hvilket er almindeligt i kortere perioder. Det kan skyldes forskellige ting fx. hormonelle påvirkninger, stress, øget fysisk aktivitet eller vægttab. Det er okay hvis menstruationen er uregelmæssig i nogle måneder, men hvis det fortsætter skal du kontakte din læge som evt. vil lave en gynækologisk undersøgelse og tjekke for infektion, herunder klamydia. Det kan også være relevant at tage nogle blodprøver for bl.a. at tjekke stofskiftet og for polycystisk ovariesyndrom (PCOS). Uregelmæssige blødninger er oftest helt ufarligt og man behøver ikke at behandle det med mindre det generer. I så fald kan man evt. prøve p-piller eller hormonspiral i stedet for den kobberspiral du har.
Men umiddelbart lyder det som om at det endnu ikke er et stort problem for dig - så det vigtigste lige nu er at tage en graviditetstest - gerne med jævne mellemrum indtil menstruationen kommer.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner
Emilie
Læge