Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tænder

brevkassespørgsmål

Tænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 2 måneder 3 dage siden

Hej, jeg fik revet en tand ud for sådan 3 år og siden oppe i min ovre mund, og der har ikke vokset en ny tand ud indtil her for nylig, men msn kan kun lige se et meget meget lille hjørne af tandlægen og det har man kunne i mange måneder, så jeg gad godt vide hvorfor og om det normalt at det tager sååå lang tid for tanden at vokse ud. Men har også et andet spørgsmål skal måske have revet en tand ud enten den tand der er på vej ud eller en lige ved siden af, men kan man godt rive en tand ud hvis den ikke r vokset rigtig ud endu, men kun lige kan se et lille hjørne af tanden?

Svar:

Hej pige 15år

Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg går ud fra at det er mælketand, som du for 3 år siden fik fjernet.

Hvis mælketænder fjernes af tandlægen før de ellers selv ville være faldet ud, så er voksentanden nedenunder ofte ikke klar til at komme frem, og derfor er det helt normalt at det kan tage lang lang tid før den nye tand kommer fremn.
En tand bevæger/vokser frem med ca. 1mm om måneden, så du skal formentlig bare have tålmodighed.
Dog sker det nogle gange, at tanden af en eller anden grund ikke kommer frem, men sidder fast i kæbeknoglen. Og i det tilfælde vil det være nødvendigt enten at fjerne tanden eller at hjælpe den frem med bøjle.
Hvad man vælger afhænger af hvilken tand det er, som ikke kommer frem af sig selv.

Hvis du skal have fjernet en tand, som kun lige er kommet igennem tandkødet, så vil det være nødvendigt at fjerne tanden ved en mindre operation.
Her bedøver man området, som du har prøvet ved tandudtrækningen. Det vil sige at du stadig er vågen og kun området er bedøvet. Så laver man et lille snit i tandkødet således at man bedre kan komme til tanden. Hvis tanden er dækket af knogle eller sidder fast i knoglen, så kan det være nødvendigt at fjerne noget knogle og/eller dele tanden i flere stykker således at tanden kan komme ud.

Hvis tanden skal fjernes ved en mindre operation, så vil tandlægen ofte tage en snak med dig og dine forældre forud for operationen. Her får du fortalt hvordan operationen vil foregå, hvad du kan forvente efterfølgende og du/dine forældre kan stille spørgsmål.

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål :)

Med venlig hilsen
Mia, Tandlægen

Mias billede
Mia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål