Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bidestreger i munden
brevkassespørgsmål af
Andrea
17 år
Jeg har to lange striber af hud i kinden langs der hvor mine tænder bider sammen. Tror jeg bider i mine kinder om natten. Men jeg kan mærke dem når jeg snakker og de irretere mig. Hvad kan man gøre ved det?

Svar:
Kære Andrea,
Tak for dit spørgsmål.
Øv jeg forstår udmærket at det kan være generende, men der er desværre ikke så meget at gøre ved det.
Hvis man har lidt fyldige kinder og måske dertil en bred tandbue, så kan man nemt komme til at få bidt sig på indersiden af kinderne. Og som du selv skriver så gør du det nok om natten og er dermed ikke bevidst om det.
Hvis man over en længere periode gentagne gange bider sig i kinderne, så kan der godt opstå permanente kindbidningslister (som man kalder det). Jeg vil anbefale dig, at du forsøger, at puster kinderne lidt op når du skal spise, og samtidig skærer maden ud i mindre bidder og dertil spiser langsomt og koncentreret. På den måde kan du forsøge, at undgå at bide dig i kinderne og måske håbe på at "listerne" falder lidt sammen.
Alternativt kan du tage kontakt til din tandlæge og få vedkommende til, at kigge på den måde du bider sammen på.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Mia, Tandlægen