Masochist
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, Jeg har gennem flere måneder spekuleret om at jeg er masochist, og er nu ret sikker på at jeg er det. Var forleden til træning ved den sport jeg dyrker, min træner er 19 og jeg er 15, og jeg har egentlig altid syntes at han er ret flot og attraktiv, både på udsende og personlighed. Den anden dag havde jeg en dårlig præstation i min træning, og derfor blev min træner måske lidt ivrig og ville prøve at presse mig til at blive bedre. Jeg lod mærke til at jeg tændte lidt på at han var utilfreds, og tror lidt min underbevidsthed prøvede at blive ved med at få mig til at præstere dårligt, så jeg kunne få mere sexuel lyst. Da jeg kom hjem onanerede jeg mens jeg tænkte på det, og gad godt at han dominerede mig. Er lidt bange for at jeg gør det til en vane, at jeg præstere dårligt både i skolen og til træning, bare så jeg kan være få sexuelle følelser, ved i hvordan jeg kan stoppe?

Svar:
Kære du.
Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen, jeg er rigtig glad for at du har modet og styrken til at åbne op om et emne, som jeg er sikker på generelt, er svært at åbne op og snakke om.
Jeg vil ligge ud med at sige, at jeg ikke som sådan kan hjælpe dig med at få disse følelser til at gå væk eller stoppe, men jeg kan give dig nogen råd til hvordan du kan håndtere disse stærke følelser, for kun du i sidste ende kan have styrken til at håndtere disse stærke følelser.
Når det kommer til mere følsomme og kompliceret emner som BDSM eller mere specifikt masochisme og seksualitet generelt kan det være forvirrende eller bekymrende især hvis du måske frygter det kan have en negativ virkning på din hverdag. Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig forvirret og bekymret over disse nye og stærke følelser i forhold til din træner samt din præstation til træning. Når man opdager sådanne følelser kan være meget overvældende, men det er godt du er opmærksom på dem nu, så du måske kan lære at tackle dem på en sund og god måde.
Jeg vil også gerne tilføje, at det er helt naturligt at man kan blive seksuelt tiltrukket af andre mennesker på en måske mere utraditionel måde, men det er samtidig også vigtigt at tænke over, hvordan du reagerer på disse følelser/tanker og hvordan de helt præcist kan påvirke dit liv negativt. Hvis du føler, at din præstation i skolen eller til træning bliver påvirket så negativt, fordi du søger seksuel spænding eller bekræftelse, kan det måske være en god ide at undersøge/spørge sig selv lige engang til; hvorfor opstod disse følelser? Hvad har egentligt triggered dem? Hvorfor kan du godt lide at blive dominerede? Hvorfor lige ham træneren? Dette er blot nogen af de spørgsmål du kan stille dig selv, måske er svarene meget simple måske er de mere komplekse, men prøv at tænk en ekstra gang over hvorfor du har det sådan.
Jeg vil også gerne forslå en anden rådgivning vi har hos cyberhus hvis du har brug for yderligere hjælp til din problematik. Du kan kontakte nummeret 25 80 60 60, du kan skrive til nummeret 24/7, og der vil altid sidde en dygtig rådgiver klar til at snakke med dig, og du er naturligvis også anonym der.
En anden mulighed hvis du har mod på at åbne til andre kan du overveje fx at snakke med en god ven/veninde om dine følelser, er dette for grænseoverskridende kan du også overveje noget mere professionelt, du kan også snakke med fx en psykolog hvis du føler det er det du har brug for- du kan evt få en henvisning fra lægen, du behøver ikke gå i detaljer med hvorfor du gerne vil se en psykolog. Det er altid dejligt at have nogen man kan snakke med om sine følelser i ens fysiske liv, men det afhænger af hvad du er mest komfortabel med. Men hvis man snakker med fx en psykolog eller psykoterapeut, kan du udforske dine følelser på en anden måde, du kan få nogen værktøjer og strategier samt få støtte til at arbejde gennem diverse problemer, du evt skulle stå overfor i hverdagen.
Jeg vil runde mit skriv af med at sige du er ikke unormal eller mærkelig fordi du har disse følelser, der er intet galt i hvis du kan lide masochisme. Du er i en alder hvor du er ved at finde dig selv og hvad du godt kan lide, men naturligvis hvis det har en negativ indvirkning på din hverdag kan det være en god ide med lidt ekstra hjælp udefra, om det er i form af vores sms-rådgivning, en god ven/veninde, en professionel eller en helt fjerde mulighed er op til dig.
Som sagt tidligere det er rigtig godt at du allerede nu er opmærksom på dine følelser og har taget det første skridt frem mod at vil udvikle dig selv som menneske. Vær ikke bange for at række en hånd ud hvis du har brug for yderligere hjælp, der er ingen skam i at bede om hjælp fra fx professionelle. Ved at søge den nødvendige hjælp og være åben overfor at arbejde med at forstå og anerkende dine følelse kan du skabe et sundere selvbillede og lære at forstå din seksualitet på en sund og fornuftig måde.
Håber mit skriv kan hjælpe dig lidt, og jeg vil sende en masse positiv energi i din retning.
Venlig hilsen Kylie.