Tykkere lår inden konf

brevkassespørgsmål

Tykkere lår inden konf

brevkassespørgsmål af
Kalle
14 år
Oprettet 3 år 2 uger siden

Hej brevkasse

øm jeg går med det problem som er at mine ben er vildt tynde

jeg vil vildt gerne have større ben til min konf d 12. Juni 2021

ved bare ikke hvordan. har prøvet at træne og spise mere men det hjælper ikke. det gør bare at jeg tager på og gør ikke mine ben tykkere. har Ps prøvede at træne sinden 1. Januar

info om mig

-er 174 høj

-vejer ca 45 kg

-14 år

-kan nå rundt om min ankel med min tommeltot og langefinger

jeg har også bare det problem at jeg ikke vil acceptere at for at kunne få lidt større ben bliver jeg nød til at tage på i vægt også.
folk tror lidt jeg har en spiseforstyrrelse.

jeg hved bare ik lige hvad jeg skal gøre

mvh pige 14 år

Svar:

Hej Kalle,

Tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil se godt ud på din konfirmationsdag. Det er en super stor dag, som er vigtig og mega fed, og hvor du er centrum for opmærksomheden. Det kan godt udløse, at tynde ben (eller noget helt andet) pludselig kan komme til at fylde rigtig meget og blive et problem. Måske især hvis det er noget, som du allerede er opmærksom på, fordi folk omkring dig kommenterer på, at du er tynd. Det må være ubehageligt, og jeg håber, at du får sagt fra, når det går over din grænse. At være tynd behøver slet ikke betyde, at man har en spiseforstyrrelse eller kun spiser salat og grøntsager.

Det lyder super fint, at du har prøvet at træne lidt. Det vil også klart være mit bedste råd. Dog siger du, at du ikke ønsker at tage på - og det gør man altså af træning. Ikke fedt, men muskelmasse, som faktisk vejer mere end fedt. Det er ikke, fordi du som sådan bliver tykkere, men din muskler vil komme til at fylde mere og tone mere frem, fordi de vokser. Det er meget forskelligt fra person til person, hvordan ens muskler og fedt er fordelt på kroppen. Nogle har brede hofter, andre har smalle hofter, nogle har tykke lår og andre har tyndere lår/ben. Man kan ændre en del med træning, men det er svært at lave det fuldstændig om, fordi det også er genetisk bestemt. I puberteten ændrer fordelingen af muskler og fedt sig. For drenge øges muskelmassen. Hos piger øges fedtmængden, som sætter sig mere omkring mave, hofte, lår og bagdel. Du vil altså med tiden nok få lidt større lår. At det sker inden din konfirmation, kan jeg ikke love, så du må væbne dig med lidt tålmodighed. Du skriver, at du er begyndt at spise mere. Nu ved jeg ikke, hvad det er du er begyndt at spise mere af, men det er en god idé at spise sundt og varieret, og mange som træner og gerne vil have større muskler spiser meget proteinholdig kost (f.eks. kylling, fisk, æg, rugbrød). Så det skal altså også være de rigtige ting, du spiser mere af. Det kan du prøve at undersøge lidt nærmere - måske kan du snakke med dine forældre omkring, hvad de tænker, at du kan gøre. Og så hjælper det altid at dele de problemer, man har med andre, så fylder de mindre.

Jeg ved ikke, om du skal have en kjole på eller noget andet tøj, men det kan være, at dine lår slet ikke er så synlige i det tøj, du skal have på, og så betyder det måske ikke så meget, om dine lår er tykke eller tynde. Det er helt tydeligt at se, om nogen er komfortabel med deres egen krop eller ej. Den udtråling, man sender ud, hvis man accepterer den måde, man ser ud på, betyder ofte mere end hvordan man egentlig ser ud. Hvis du kan, så prøv at slippe det lidt. Det er helt sikkert noget, som du vil lægge mærke til og tænke over mere end andre omkring dig. Jeg er sikker på, at de vil nyde at deltage i din fest og forsøge at give dig den bedste dag. I sidste ende handler dagen om at blive konfirmeret og om at fejre det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig en rigtig god konfirmationsdag.

Kram Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål