Jeg har virkelig mange spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg er en pige på 16 år. Jeg har rigtig længe gået rundt og undret mig meget over mig selv generelt, så nu tænker jeg, at det er på tide at skrive til nogle omkring dette, og jeg tænker, at det her er en god mulighed for at give mig det bedste svar til netop mine spørgsmål.
Jeg har et spørgsmål mht. min kind. Min ene kind er større end den anden, og det irriterer mig super meget, da jeg går med briller, og det gør, at mine briller sidder skævt på mit ansigt, og det gør virkelig, at jeg ikke har lyst til at gå med dem, fordi jeg hele tiden retter på det, men det hjælper jo ikke rigtig, når det ikke er brillerne.
Et andet spørgsmål, jeg har er mht. min næse. På min næsetip i den ene side er der en blød, men lidt hård ting indvendig, som gør, at min næsetip er skæv, og når man så trykker ned på det, så soger det sådan et lille knæk, ikke højt, men noget jeg kan mærke.
Et tredje spørgsmål, jeg har er mht. mine læber. På min overlæbe i den ene side er der sådan en hård agtig ting indvendig, som gør, at min læbe er skæv og hænger lidt ned i den ene side, da der ikke er noget indvendigt i den anden side. Det er irriterende, når jeg taler, fordi læben hænger sådan lidt. Et andet spørgsmål omkring min læbe er min underlæbe, som i kanten er formet som et slags omvendt hjerte, hvis man kan sige det sådan. I midten af læben går den op i en spids, og i de to sider er der så buerne, som gør, at det ligner, at jeg er sur, selvom jeg ikke er, og det er virkelig træls at se på.
Dette var alle mine spørgsmål, og jeg håber virkelig, at I kan give mig et svar på, hvad jeg kan gøre ved disse ting, da det irriterer mig alt for meget i dagligdagen. Tak på forhånd.

Svar:
Hej du
Tusind tak for dine spørgsmål. Jeg kan desværre ikke give dig et konkret svar på, hvad du kan gøre ved de ting i dit ansigt, som du beskriver. Hvis du vil have afklaring omkring, hvorvidt der er noget galt med dit ansigt, tænker jeg, at det kan være en god idé for dig at tage forbi lægen, som så kan se på det. Men hvis du tænker, at det handler mere om, at du ikke kan lide dit udseende, så kan din læge nok desværre ikke hjælpe dig.
Jeg tror, at der er mange andre mennesker, som har ting ved deres udseende, som de heller ikke særligt godt kan lide. Det er nok mere reglen end undtagelsen, at man har noget, man ikke bryder sig om ved sin krop eller sit ansigt. Der kan være mange forskellige grunde til, at der er ting ved ens udseende, man ikke kan lide. Måske kommer man til at sammenligne sig meget med andre i ens omgangskreds, som man synes er smukke, eller som man gerne vil være mere som. Det kan også være, at man ser op til bestemte influencers eller kendisser, som man gerne vil ligne. Men summa summarum er, at man kan have lyst til at se ud som alle andre end sig selv.
Det er også helt normalt at være kritisk omkring sit udseende, mens man er ung. Men når man går hen og bliver alt for utilfreds med sig selv, kan det være, at man har brug for hjælp til at se sig selv i et nyt og bedre lys. Her kan det være en god idé at tale med fx sine veninder, forældre eller søskende om, hvordan man har det med den måde, man ser ud på.
Hvis du har rigtigt svært ved at acceptere bestemte dele af dit udseende, kan du prøve at fokusere på nogle andre dele, som du nemmere kan acceptere eller måske endda godt lide. Altså flytte fokus fra det negative til det positive. Det kan være, at du også kan prøve at forkæle din krop og være god mod den. Fx ved at gå i noget lækkert tøj, som klæder dig, sætte håret, bruge smykker eller lidt makeup. Det kan godt være, at nogle dele af din krop eller dit udseende ikke er det smukkeste - men det er der andre dele, der er. Dem kan du med fordel fremhæve, så dit fokus ændres.
Det kan også være, at du kan prøve at tænke anderledes om de ting, du umiddelbart ikke kan lide. Fx at du måske har dejlige æblekinder i stedet for kinder, der gør dine briller skæve. På den måde kan du øve dig i at tænke mere positivt om dit udseende.
Der er også den mulighed, at du, når du bliver 18 år, kan få en konsultation hos en skønhedsklinik eller en plastikkirurg. Så kan de vejlede dig om, hvorvidt det giver mening at ændre på nogle af de ting, du er rigtigt træt af ved dit udseende. Man kan dog ikke regne med, at man bliver glad for resultatet, og det er derfor en meget stor beslutning, man bør overveje grundigt inden.
Selvom plastikkirurgi kan virke som en nem løsning på noget, man er rigtigt træt af, så tror jeg, at man bliver gladere, hvis man accepterer sig selv, som man ser ud, og som man er. Når alt kommer til alt, skal du leve med din krop og sit udseende hele livet, og du kan gøre det en del nemmere for dig selv ved at prøve på at acceptere det, som det er.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner,
Marie