Dårlige venner eller?
brevkassespørgsmål af
M
16 år
Hej, Det er ikke for første gang jeg oplever at mine veninder lige pludselig begynder at ignorer mig. Jeg så føler, som om det er uden et rigtigt grund, for jeg føler ikke jeg gør noget dårligt, men omvendt vil hjælpe selvom det vil kunne skade mig. I denne her situation jeg oplever nu, er det bare sådan, at vi havde planlagt at være sammen efter skolen, så når jeg ser min allerede ex veninde, den dag hvor vi skulle det, hun svarer virkelig irriteret til alle og virker som om hun ikke magter nogen på stedet. Efter at flere har forsøgt at snakke med hende og det gav ingen resultater, valgte vi at lade hende være. Senere på dagen, blev jeg konfronteret med at jeg er for meget sammen med anden veninde end hende. Det har ingen fra vores venenrgruppe forstod, da ex veninde gad selv ikke snakke med mig eller andre og det virkede underligt. Hun havde så gået og vi har ik set hende igen den dag. Jeg prøvede at snakke med vores fælles venner og der fik jeg pludselig at vide, at min ex veninde klagede meget til andre om, at jeg er for meget og rører folk for meget og hun er træt af at jeg altid skal være “oven på hende”. Det forstod jeg hellere ikke, da min ex veninde plejede altid at sige, at vi er aldrig sammen og jeg har ingen tid til hende. Det er så pga. arbejde og kørekort og andre personlig ting som alle mine venner og hun vidste om. I mit hoved det hun siger, gav ingen mening, da hun modsiger sig selv og ingen af mine venner så ud til at forstå hvad der sket. Jeg skrev så til hende om vores aftale om at være sammen, og så det eneste jeg fik at vide, at vi finder anden dag. Det er så ikke længe til at næste dage i skolen, har hun fuldstændig ignorer mig og over 2 uger alle vores fælles venner lige pludselig også kun snakkede med hende. Udover 1 pige, som var så den veninde, min ex vendinde blev sur over den dag. Jeg valgte så at prøve at snakke til ex veninde først, hun svarede men gad virkelig ikke snakke med mig og man kunne se det. Jeg har prøvet flere gange og stoppede. Da jeg er heller ikke den person, den person der vil prøve forevigt. Jeg prøvede at snakke med andre fælles venner, som lige pludselig var kun hendes venner , om de har hørt noget eller om de synes jeg har været træls på nogen måde. Men de svarede aldrig noget konkret, udover at de selv synes det var underligt. Det mest underlig var, at de også begynde på at ignorer mig. Gennem vores venskab med min ex veninde , fik jeg altid nogle dårlige kommentar omkring hvor ikke særlig klog jeg var eller omkring hvorfor min kæreste har ikke forladt mig endnu. Jeg fandt ud af alle hendes løgne også, som jeg var meget overraskede for. Så jeg synes det er meget underligt at det er hende, der laver et problem og tager alle min venner fra mig, som jeg kendte i meget længere tid end hun har. Jeg kan måske gætte på mulig problem, men det er noget som sket for halvt år siden, end hun valgte at ignorer. Hun plejer altid, at snakke med omkring 15-20 drenge på samme tid og jeg mener det. Hun siger trælse ting til dem, men de drenge vælger stadig at skrive med hende. Jeg undrede mig altid over, hvordan det kunne lade dig gøre, for lige så snart jeg blev lidt sur og måske sagde noget træls så de folk aldrig snakkede med mig igen. Men hun kan bare sidde der og skrive hvor grim folk er og hvor dumme og klamme de er og sige noget dårligt om deres familie og de skriver stadig. Jeg har overhørt nogle af de drenge hun snapper med snakke om hendes nudes. Hun indrømmet at hun sendte dem og mener ik at det er så dårligt. Nå men videre i temaet, hun fortalte altid om sin trælse ex og hvor voldig og unfaithful osv. han var, men blev stadig ved at sende nudes og mødes med ham. Jeg sagde altid, at de er hendes valg, men så skal hun ikke sige at alle mænd er træls og ens, hvis hub åbenlyst vælger sådan nogle typer. Til hvad hun sagde , at hun kun bruger dem til sex. På et tidspunkt til en fest, har jeg mødt ham, som hun snakkede dårligst om. Han virkede flink nok og jeg af bare og snakkede med ham. Hun blev sur bare af det, selvom det er 2 år siden de slået op og begge havde andre kærester. Ham gutten og mig havde same tema for samtale, og synes ikke han virkede så galt. På vej hjem fra festen, gik jeg lidt med ham gutten, da vi skulle gå samme vej. Det blev hun så også sur over, som om jeg kunne gøre for at vores huse var i samme retning. Gutten og jeg, gik og så skulle til at sige farvel til hinden. Han prøvede lidt at score mig, selvom for 1 time siden var han sammen med min ex veninde lukket i badeværelset i over 1,5 time. Jeg afviste ham, med det samme, da jeg har en kæreste og har aldrig ment noget. Vi så jo hinanden til andre fester og holde streak, indtid gutten ikke er blevet træls og ikke begyndte over at snakke om alle problemer til mig( han havde ik rigtigt nogle, hans måde at score er bare, at manipulere folk) det regnede jeg så ikke med der samme. Nå men, jeg valgte så ikke at have noget kontakt med ham udover streak. Det var fint, indtil næste fester, hvor hun begynde at forsvinde med random drenge uden at sige noget til nogen, så alle venner blev meget worried og vidste ikke hvor hun var hen. Det er blevet ret træls, plus til at hun altid ladede som om hun havde det dårligt indtil en dreng kom op til hende. Det gjorte hun så også til den sidste fest, hvor alle vendinder stod omkring hende og det er mig, der kom med vand, gik ud med hende udenfor og havde våd klud og det hele, og jeg prøvede at holde styre på alle, da festen var hjem hos hende. Lige pludselig efter hun nærmest var ved at “dø”, forsvandt hun med min kærestes ven og de havde været op på værelset i 2 timer. Alle de 2 timer, foregik der noget helvede for mig. Ham gutten som jeg skrev om før, han var også med til festen og prøvede at banke på deres dør. Min kæreste og jeg prøvede at holde ham og snakke til ham over hvorfor er det er så sur over at hun har sex med anden. Min kæreste tænkte på hans ven og jeg på min veninde så , vi havde passet på døren, så ingenville forstyrre dem. Vi sad selføgelig ik meget tæt på . Efter de kom ud , skulle vi alle 4 smide ham gutten ude af huset, da han ikke gad komme ud. Ringede til alle og sagde at han var ved at begå selvmord. Da vi endelig har fået ham ud og jeg og min kæreste gået hjem. Snakkede vi om alt som sket og der fik jeg at vide af alle detaljer af hvad der foregik op på værelset. Min ex veninde , har tho ikke sagt noget indtil, hun spurgte om jeg ville kæbe noget i apoteket for hende. Det sagde jeg selvfølgelig ja til, da jeg igen vil altid hjælpe. Efter der blev hun kun mere sur over, at jeg stadig havde streak med ham hendes ex gutten. Og tbh jeg havde ingen problem for at slette ham, så jeg har gjort det. Jeg forstå ikke, jeg elskede hende og gjorte alt og prøvede mit bedste og købte dyre gaver osv. Men hun vælger at ignorer, og jeg få ikke at vide hvorfor. Pauserne er blever trælse, da alle min venner er stille, når jeg er der og det få mig til at føle mig upassende og ikke god nok osv. Jeg har prøvet at snakke med alle mine venner , men jeg få ingen svar og det ser ikke ud til at virke. Vi har ret svær situation i klasse med mobning og jeg vil helst ikke være alene, der jeg vil ikke overleve flere år af mobning mere. Pls. giv mig noget råd, måske er det noget jeg ikke kan se. Venlig Hilsen M

Svar:
Kære M,
Tusind tak for dit brev. Det lyder som en yderst svær situation, du står i med dine veninder. Da jeg ikke har hele konteksten for den situation, er det svært for mig at sige, om du har gjort noget forkert. Men selv hvis du havde, så er deres opførsel overfor dig slet ikke i orden eller moden.
Til at starte med vil jeg fortælle dig, at jeg vil give dig råd til, hvordan du kan håndtere dette. Det vil både være råd til, hvordan du tager en samtale med dine veninder om det, og det vil være råd til at håndtere at finde andre veninder. Du vælger helt selv, hvad du føler, er det næste skridt.
Råd til at tage den svære samtale med dine veninder:
Ud fra det du skriver, forstår jeg din situation som, at der er meget historie i din vennegruppe, og der ikke bare er en ting, der har forårsaget situationen, du nu står i. Af den årsag tænker jeg, at for at tage samtalen op, må det blive lidt hård og sætte det op, som du gør her. Du kan starte ud med at sige, hvordan det får dig til at føle, så de forstår, at det har en effekt på dig. Derefter kan du prøve at tale om, at du gerne vil inkluderes i vennegruppen, og du ikke forstår, hvorfor du bliver udelukket. Du kan sige, at du gerne vil rette op på de ting, der eventuelt går dem på, og gerne vil vide, hvad de har brug for, for at de inkluderer dig igen. Det er slet ikke sikkert, de er lydhør for det, men det vigtigste er ikke at pege fingre. Det starter nemt en konflikt, som kan forværre situationen. Det er helt forståeligt, at du føler dig svigtet, dårligt behandlet, og at du føler, de har ligeså meget, de skal arbejde på og gøre op for. En åben samtale uden skyld vil være den bedste mulighed selvom det kan føles unfair, at man skal sluge sine følelser.
Det kunne også være en idé at tage fat i en lærer, som kan sætte samtalen op og eventuelt være ordstyrer, så der er en tryg voksen, som bliver involveret. Det kan også afhjælpe den eventuelle mobning, der kan opstå. Du behøver ikke stå alene med at prøve at løse situation, når den allerede er så svær. Det er okay at spørge om hjælp.
Du kan også prøve at spørge en eventuel søskende om hjælp til at løse situationen. Måske er det nemmere at få hjælp den vej for dig.
Råd til at trække dig:
I dit brev beskriver du, at du er bange for at være alene, da der er meget mobning. Samtidig læser jeg også dit brev som, at du føler dig svigtet af dine venner. Så føler du, at du hellere vil stoppe nu, så er det her råd til dig. Du skal vide, at det er modigt at vælge, at du ikke vil stå model til, at dine venner vender sig mod dig uden grund. Det kan føles som at smide håndklædet i ringen, men det kræver selvrespekt at sætte grænser for andre, når de behandler dig dårligt.
Søg efter dem i din klasse, som måske er lidt mere stille eller trækker sig, når problemerne banker på. Måske er der nogen i vennegruppen, som egentlig bare siger hvad de andre gør, fordi de ligesom dig er bange for at stå alene. Prøv at skabe lidt mere kontakt med dem og giv slip på dem, der ikke kan tage et problem op og forsøge at løse det med dig. Det er altid bedre at have få venner end at finde sig i alt, så man i det mindste er med i gruppen. Det kan også være, du har nogle andre udenfor klassen, som du trives med, og som du kan give mere tid, fordi du ved, de vil tale om et problem, hvis det opstod.
Jeg håber, at mine råd giver dig nogle løsninger til situationen. Har du brug for at tale med andre unge udenfor situation, kunne du bruge gruppechatten. Din situation er noget rigtig mange unge oplever, og derfor kan det også være, at du kan få nogle råd derfra. Du må altid skrive herind igen, hvis du har brug for det.
Endnu engang tak for dit brev,
Frida fra Cyberhus