Jeg vil gerne købe sexlegetøj men...
brevkassespørgsmål af
LaDi
20 år
Jamen hej.
Jeg er en 20-årig mand, der bor sammen med min mor.
Jeg vil virkelig gerne købe nogle sexlegetøj, og jeg har undersøgt nogele og har fundet ud af, hvad jeg vil købe, men jeg er lidt bange for, at min mor finder det og at ting ville blive akavet.
Jeg er har et tæt forhold med min mor, det er kun os 2, min storesøster flyttede ud for længe siden, min far flyttede ind med hans kone, da jeg var 0, så det er kun os og vi er tæte, men hun har altid været imod porno og at jeg ser det, så det spiller også lidt in på mit nervæsitet at hun vil finde det.
Jeg ved godt at jeg er voksen, men det gør det ikke mindre skræmmende eller akavet, hvis hun finder ud det og hvis jeg har gemt dem dårligt.
Så hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare skjule dem så godt jeg kan, og hvis hun finder ud af, fortæller jeg bare hende, at de er mine? eller skal jeg fortælle hende på forhånd og sige hej at jeg har købt sexlegetøj.
Jeg har tingt mig at købe det uanset hvad, det er bare hvordan jeg håndterer det med min mor jeg er lidt i tvivl om.
Tak for tiden.
(undskuld for stave fejl jeg er ordblind.)

Svar:
Hej LaDi,
Super cool, at du har tænkt dig at købe sexlegetøjet uanset. Det viser, at du lytter til dig selv og dine behov i stedet for at indrette dig efter hvad andre måske vil tænke. Det er sejt!
Når det så er sagt kan jeg godt følge dine betænkeligheder i forhold til din mor. Dels fordi det formentlig er noget de fleste vil synes er akavet eller pinligt at skulle snakke med sine forældre om, nærmest uanset hvor gammel man er. Og dels fordi din mor har udtrykt modstand mod eksempelvis porno. Og derfor er det også et virkelig godt spørgsmål du stiller.
Desværre kan jeg ikke give dig et bedre eller nærmere svar, end det du selv kan komme frem til. For i sidste ende handler det om, at du bliver nødt til at mærke efter, hvad du har det bedst med. Men det jeg kan gøre, er at prøve at nuancere fordele og ulemper ved hver af de to veje du foreslår. Og hvem ved, måske kan du endda selv komme på flere fordele og ulemper, der kan hjælpe din beslutningsproces endnu mere på vej.
Fordelen ved at sige det til din mor på forhånd er, at du eliminerer risikoen for at blive "caught off guard", hvis hun pludselig opdager det selv, og begynder at spørge. Ulempen ved at sige det til din mor fra starten er, at du så ikke kan undgå at skulle tage en samtale med hende, der kan blive potentielt akavet og pinlig. Dog åbner en sådan samtale op for, at du og din mor kan blive endnu tættere, fordi du deler noget meget intimt om dig selv med hende, hvilket også kan ses som en fordel. En yderligere fordel ved at sige det med det samme er, at du undgår hemmelighedskræmmeriet og den konstante risiko for at blive opdaget.
Fordelen ved ikke at sige noget og i stedet gemme det er, at du potentielt kan "slippe af sted" med det, og aldrig behøver at tale med din mor om det, fordi hun, hvis du er god nok til at skjule det, ikke vil opdage det. Ulempen er, at risikoen for at blive opdaget altid vil være der. En yderligere fordel ved ikke at sige noget er at du på den måde har noget af dit liv, som bare er dit. Selvom man er tæt med sin mor behøver man ikke dele alt med hende. Det ved jeg naturligvis ikke noget om, hvorvidt du gør. Men uanset om du gør eller ej, så er det helt i orden at have noget, som er helt privat og kun for dig. Og så længe det ikke er noget, der er til fare for eller gør skade på dig selv eller andre, så gør det heller ikke noget, at det ikke er noget din mor billiger.
Der er højst sandsynligt flere fordele og ulemper ved hver af de to veje, som jeg ikke har fået listet her. Måske kan du selv komme på flere? Uanset hvad kan det i hvert fald være en god måde at prøve at opveje hvad man skal gøre, når man står i en situation, hvor man har to valg - akkurat som du har her.
I sidste ende er det kun dig, der kan træffe valget. Men jeg håber mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej.
Mange hilsner,
Siv