Tryksår??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse, har lige opdaget dette og vil sætte pris på hvis i kan svare så hurtigt som muligt, da jeg begynder at blive ret paranoid.
Jeg har den seneste måned udfordret mig selv til at lave mindst 30 mavebøjninger hver dag. For ca. 2 uger siden nåede jeg op på 70 om dagen hvilket jeg er rigtig stolt over da jeg allerede kan se store resultater. Laver altid mavebøjningerne på en måtte.
I dag lagde jeg så mærke til, at jeg havde lidt ondt i mit haleben hver eneste gang jeg sad ned. Troede det bare var mine bukser der måske sad lidt forkert, så tænkte ikke videre over det. Efter jeg skiftede bukser, gjorde det stadig ondt når jeg sad ned. Ikke sådan at det gjorde ekstremt ondt overhovedet, men kunne godt mærke der var noget galt. Så jeg valgte her til aften at prøve at se på det, hvorefter jeg opdagede at jeg har fået et lille sår og irriteret hud rundt om ved halebenet. Prøvede så at google lidt, og fandt frem til det der hedder tryksår. Har aldrig hørt om det før, men det ser ret slemt ud på de billeder jeg har set af det på nettet og nu er jeg virkelig bekymret for, om det er det jeg har fået? Læste dog at det kun er mennesker der sidder i kørestol eller er sengeliggende som typisk får dem. Men så tænkte jeg på, om det har noget med de mavebøjninger at gøre? Skal jeg være bekymret for om det er et tryksår eller er det bare et normalt sår? Men hvis det er mavebøjningernes skyld forstår jeg det heller ikke helt, for har altid lavet dem på en måtte, som da burde beskytte for netop sådan nogle ting?
Vil helst undgå at vise det til nogen, da jeg synes det ville være ret pinligt bogstaveligt talt at skulle vise røv, så ville høre om jeres vurdering er, om det er noget der forsvinder af sig selv eller skal det have behandling??

Svar:
Hej med dig, og mange tak for dit spørgsmål.
Det lyder som om at du har været god til at tage mavebøjninger, og det er flot at du nu kan tage 70 om dagen.
Ud fra hvad du fortæller kunne det lyde som om at du har fået et lille sår på halebenet, som kan være betinget af dine mavebøjningsøvelser. Om det er et decideret tryksår er svært at sige, men uanset hvad kan du være ganske rolig. Såret er formentlig udløst af det tryk eller slid der kommer på huden over halebenet når du laver mavebøjninger. Selvom man bruger en måtte, kan det godt hænde at huden omkring halebenet bliver lidt irriteret af trykket og belastningen. Behandlingen til dette er aflastning. Du bliver derfor nødt til at holde en pause med mavebøjningerne, så er jeg sikker på at huden nok skal hele fint igen. Udover det, kan du forsøge at sidde (når du fx skal sidde på en stol) på en blød pude den næste tid, så du undgår for meget tryk på halebenet. Hvis du oplever at såret bliver større eller at huden ikke heler, skal du opsøge din læge. Der er ingen grund til at være nervøs for at vise dette til din læge, da vedkommende har set dette mange gange før.
Hvad angår din nervøsitet for tryksår, så kan jeg godt forstå at du efter en søgning på Google bliver bange for hvordan såret kan udvikle sig. Det kan være nogle voldsomme billeder man finder via Google. Tryksår er, som du selv skriver, noget man typisk ser hos mennesker som ikke selv kan bevæge sig tilstrækkeligt, fx. kørestolsbrugere eller folk der ligger meget i sengen. Hos denne gruppe af mennesker kan tryksår været et stort problem, men det er primært fordi denne gruppe af mennesker har svært ved at få aflastet det berørte område (tryksåret), og såret har derfor svært ved at hele.
Idet du er ung og rask, har du ingen problemer med at aflaste og undgå tryk på dit haleben, derfor er jeg ikke bekymret for at dit sår udvikler sig. Som jeg skrev tidligere, så skal du opsøge din læge hvis såret ikke heler, eller det bliver større.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge