Overdrevet hårvækst
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg har siden jeg kom i puperteten haft meget hårvækst. Det startede da jeg var ca 12 år og det er meget overdrevet. Jeg har sorte og tykke hår på hele min krop, hænder, baller, mave, brysterne, ansigtet ja faktisk overalt. Og skal lige nævne at jeg er en kvinde, så det er utrolig ubehageligt for mig. Jeg har fået tjekket om jeg har pcos og det havde jeg ikke. Det blev jeg faktisk lidt skuffet over fordi ville ønske man kan sætte en finger på det. Hvad kan det være? Er der noget at gøre? Fordi det er så irriterende at stå og barberer sig i 2 timer for at få det hele væk. Jeg har også svært ved at have sex og vise min krop overfor andre, fordi mit hår gror så hurtigt ud igen at man kan mærke at hårene stikker med det samme. Ved ikke hvad jeg skal gøre føler mig så forkert. Har i nogle gode råd? Tak på forhånd

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at du har meget mørk hårvækst på store dele af kroppen. Det er ikke altid, at der er en direkte årsag til, at man har øget hårvækst, men jeg synes da, at det giver god mening, at du bliver undersøgt nærmere af din læge.
Du kan evt. også tale med din egen læge om at blive henvist til en hudlæge, som kan vurdere, om du kan få tilbudt hårfjerning på synlige dele af kroppen på det offentliges regning.
Pøj pøj Mvh Trine