'Kugle' i skeden
brevkassespørgsmål af
Sofia
18 år
Hej.
Jeg har lagt mærke til, at jeg ca. 7-8 cm oppe i skeden har en rund kugle. Jeg vil skyde på, at den er ca. 3 cm. i diameter. Den gør herken ondt eller generer mig, og jeg har haft den længe. Har I noget bud på, hvad det kan være og om det er farligt?
Tak for hjælpen.
Sofia.

Svar:
Hej Sofia
Ud fra din beskrivelse tænker jeg umiddelbart, at det, du kan mærke oppe i skeden, er din livmoderhals. Den føles rund, glat og blød, er netop helt uøm, såfremt der ikke foreligger f.eks. en betændelse, og den vil ikke forandre sig med tiden. Så der er tale om en helt naturlig udfyldning, som skal være der. Når det så er sagt, så er det selvfølgelig umuligt for mig at give dig et sikkert svar her, hvorfor jeg anbefaler dig at gå til din læge, for at få snakket og lavet en gynækologisk undersøgelse. På den måde kan du finde ud af, om der blot er tale om din livmoderhals eller en anden udfyldning, der eventuelt ville kræve behandling. Udfyldninger i skeden, der ikke plejer at være tilstede og således er tilkommet med tiden, kan blandt andet udgå fra selve livmoderen men også fra æggestokkene, de kan være godartede men også ondartede, hvorfor de altid bør undersøges nærmere.
Jeg håber, at du kan bruge oventsående til noget.
Venlig hilsen, Tatjana