Til ældre mænd
brevkassespørgsmål af
Oliver
15 år
Hej cyberhuset jeg er en dreng på 15 år som er bøsse, jeg har været bøsse siden jeg var 14 min venner ved det ikke og det er jeg også glad for.
nå men mit dilemma, jeg er som sagt bøsse men er ikke til andre drenge i min egen aldre. Jeg er til ældre mænd altså 30+ jeg har været sammen med nogle mænd og elsker det simpelthen. Jeg har været i seng med dem og elsker bare at være passiv. Mit spørgsmål er om der er noget galt Med mig siden jeg er til ældre mænd og om det er normalt

Svar:
Hej Oliver
For at starte med at svare på dit spørgsmål: Nej, der er ikke noget galt med dig, fordi du er til ældre mænd. Det er ret så normalt at være tiltrukket af nogen der er ældre end én selv, og så længe I begge er buksemyndige og begge har lyst til at have sex, så er der heller ikke noget galt i at have sex med hinanden.
Der kan dog godt være nogle ting, man skal have med i sine overvejelser inden man har sex med eller får et seksuelt forhold med en, der er så meget ældre end en selv. Det vil aldrig være ulovligt for dig at have sex med en, der er ældre end dig selv, og som gerne vil have sex med dig. Der er dog lovgivning, der gør det ulovligt for fx en lærer at have sex med en, der er under 18, eller hvis man som voksen på anden måde har autoritet over personen, der er under 18. Grunden til at den lov findes er at beskytte unge under 18 år mod at blive seksuelt udnyttet af personer, der har autoritet over den unge.
Selvom den voksne ikke er den 15-åriges lærer eller på anden måde en autoritet - og det derfor ikke er ulovligt for dem at have sex med den på 15 - så kan det dog stadig være en meget ulige relation man indgår i. Den voksne har som udgangspunkt meget mere erfaring, autoritet og kan være god til at overbevise og tage styringen. Du skriver selv at du godt kan lide at være passiv sammen med ældre mænd, og det er klart at noget ved den ulige relation kan være spændende og tiltrækkende. Der er dog også en risiko forbundet med at have en relation med en, der kan have så meget "magt" over en. Nogle gange kan det være svært at gennemskue om den meget ældre person faktisk vil én det godt eller er god til at manipulere, og der er en risiko for at den ældre person bruger sin autoritet til at overskride ens grænser. Du skriver at dine venner ikke ved du er bøsse. Hvis du ikke synes de skal vide det, behøver de selvfølgelig heller ikke vide det. Men der er en god idé i at der er nogen, der kender til hvor og hvem du er med, hvis der nu skulle ske noget ubehageligt, eller hvis du skulle have brug for at snakke om det.
Fordi der er en risiko for at den ældre person udnytter den unge i en relation med så stor aldersforskel, er der også en risiko for at folk vil mistænkeliggøre den ældre persons intentioner, også selvom den ældre person måske ikke udnytter den unge. Det gør folk for at beskytte den unge person. Man skal bare vide at det kan være en udfordring for nok især den ældre person at have et mere normalt forhold med en, der er så meget yngre. Det er dog stadig ikke en god undskyldning for ikke at fortælle det til nogen, hvis man gerne vil fortælle nogen om relationen. Det må man gerne.
Når det er sagt, så er der ikke noget i vejen for at være sammen med nogen der er ældre, så længe man passer på sig selv og husker at man altid har ret til at sige fra. Derudover er det altid en god idé at være på den sikre side og bruge kondom for at beskytte hinanden mod kønssygdomme.
Og så kan det være at du på et tidspunkt får lyst til at være sammen med nogen på din egen alder eller møder en på din egen alder, du virkelig godt kan lide. Det kan også være enormt spændende at udforske sammen med nogen på ens egen alder, der måske er lige så nysgerrig som en selv.
Venlig hilsen
Agnete