Bamse til onani
brevkassespørgsmål af
Pige på 13
13 år
Jeg har siden jeg var 11 år (eller deromkring) onaneret med bamser... Jeg har længe følt mig klar til sex men har ikke en kæreste. Fordi jeg nu længe har følt at det gjorde ondt er jeg begyndt med dynen istedet. Er det normalt?
Der er faktisk en dreng i min klasse der spurgte mig om kæreste her forleden. Men jeg sagde nej fordi jeg var Sammen med mine veninder. Men jeg ville have sagt ja...
hvad skal jeg gøre?
kh. Den forvirrede

Svar:
Kære Pige på 13,
Hvor er det dejligt at høre, at du er godt i gang med at udforske dig selv og din seksualitet. Fra man begynder at blive nysgerrig på sex og seksualitet og til man rent faktisk er klar til at have sex, kan der godt gå lang tid. De fleste bruger nogle år på at udforske sig selv, før de begynder at eksperimentere sammen med andre. Og fra de begynder at være sammen med andre, og til de rent faktisk har sex går der typisk nogle år til.
Det er godt at høre, at du lytter til dig selv og din krop. Onani skal føles dejligt og rart, og hvis noget gør ondt, skal man stoppe. Ud fra det du skriver, kan jeg se, at det er det, du har gjort - du er skiftet fra bamsen til dynen. Det er helt normalt, at det ændrer sig hvad man tænder på, hvad man godt kan lide, og hvad der føles rart. Det der før føltes godt, bliver måske kedeligt på et tidspunkt eller kommer ligefrem til at gøre ondt. Så er det godt at prøve sig frem, og skifte mellem forskellige måder at onanere på - akkurat som du har gjort.
Når man bliver spurgt om man vil være kærester, og det sker mens man er sammen med sine veninder, kan man føle sig "taget på sengen", og får derfor ikke givet det svar, man egentlig gerne ville. Det er modigt af drengen fra din klasse at spørge dig mens du er sammen med dine veninder, da det naturlige svar fra din side - uanset hvad du føler og egentlig har lyst til - vil være et "nej", fordi det kan føles presset (og måske også pinligt?) at sige ja foran sine veninder.
Men nu hvor du egentlig gerne vil sige "ja" til ham, tænker jeg, at du kan prøve at fange ham på et tidspunkt, hvor I kan tale bare jer to. Måske kan I mødes et sted, eller måske kan du trække ham til side, hvis I er en større flok, der mødes. Hvis det er lidt for grænseoverskridende for dig at sige det direkte til ham, kan du også skrive til ham over sms, messenger, snap eller lignende. Du behøver ikke starte med at sige, at du gerne vil være kærester. Du kan starte med at snakke med ham om andre ting, og så efter lidt tid fortælle ham, at du gerne vil være kærester. Her tror jeg det er vigtigt, at du fortæller ham hvorfor du sagde "nej", da han spurgte, men nu siger "ja".
Jeg håber du kan bruge svaret!
Mange hilsner,
Siv