Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Sidste "bue" i bøjle processen? :)
brevkassespørgsmål af
Jasmin
14 år
Hej Cyberhuset!
I sidste uge fik jeg at vide, at jeg skulle have min sidste såkaldt "bue" på, og så kunne jeg få min bøjle af. Men men veninde sagde her forleden dag, at den sidste "bue" man får, er man lang tid om at få af, i forhold til ens andre buer.
Så spørgsmålet lyder: hvor længe varer den sidste "bue" cirka?
jeg kunne nemlig godt tænke mig at vide, hvornår jeg CIRKA kan få bøjlen a? ;)))
Nu sidder jeg her med bøjle og tænker på, om man på bare én eller anden måde, kan få ens bøjleprocesse til at køre "hurtigere", så man hurtigere kommer af med den. Jeg har hørt, at man kan tygge på tyggegummi, for så hjælper det (ved dog ikke, om det passer).
Men spørgsmålet lyder: kan man på én eller anden måde, få processen til at gå hurtigere?:
KH :)

Svar:
Hej pige 14 år
Tak for dine spørgsmål om bøjler.
Jeg kender ikke til nogen regel om, at den sidste bue skal bruges meget længere end de andre. Men jeg ved, at de fleste børn med bøjler har det ligesom du, de kan ikke holde ud at skulle have bøjlen på ret meget længere.
Buerne har 2 funktioner: Den ene er, at de retter tænderne i kæben op, så de kommer til at danne en regelmæssig, harmonisk tandbue - man kan også sige, at de kommer til at stå pænt. Den anden funktion kan  være at danne en forankring, som kan bruges til at trække i selve kæberne - det gør man med elastikker.
Hvis der kun mangler den sidste finjustering af tænderne i forhold til hinanden, når den sidste bue kommer på, så går det ofte hurtigt med at blive færdig. Sådan som du skriver det, lyder det som om det er dette, der gør sig gældende for dig.
Hvis du for eksempel stadigvæk har et pænt stort overbid, så er det nu, du skal til at bruge elastikker, for at kæberne kommer til at passe helt til hinanden - og det er det, der får overbiddet væk. Hvor længe det tager kommer mest af alt an på, om du passer dine bøjler godt nok. Kommer til de aftalte tider, ikke piller bøjlen i stykker og bruger elastikkerne nok. Hvis du ikke gør det - eller ikke gør det nok - kan det tage meget lang tid at få overbiddet væk - eller det kan være, at det slet ikke går væk. Og så kan der gå meget lang tid før din tandlæge tænker, at du er færdig. Eller måske får du ikke rettet dit overbid færdigt.
Der er kun een, der kan svare dig på dine spørgsmål om, hvor lang tid det tager og om du kan gøre noget selv for at det går hurtigere - og det er din bøjletandlæge. Så mit råd til dig er at sige det, som du har skrevet det til mig, at du dels gerne vil vide, hvor lang tid der er tilbage og om du kan gøre noget, der får det til at gå hurtigere. Bøjletandlægerne ved godt, at de fleste børn er utålmodige og de er vant til at svare på spørgsmål.
Det er rigtigt, at nogen gange så anbefaler tandlægerne børn med bøjler at tygge tyggegummi. Men igen - du er nødt til at spørge for at få et svar.
Held og lykke med at få afsluttet din bøjlebehandling.
Niels Hansen, tandlæge.