Langvarig udeblivelse af menstruation

brevkassespørgsmål

Langvarig udeblivelse af menstruation

brevkassespørgsmål af
Ikke-bløder
23 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

hej! Jeg har et spørgsmål omkring min krop og min udeblivelse af menstruation i de sidste 7 år. Jeg har været til gynækologisk undersøgelse og fik at vide jeg havde æg (så dem også på skærmen) og at jeg derfor var "normal" men at min krop sparede på kræfterne når det kom til blødning. det skal lige siges at jeg har lidt af flere hårde sygdomme, som depression/angst, spiseforstyrrelse og misbrug. Så min krop har været stresset over længere tid. Men nu har jeg et godt og sundt liv, men nye og sundere vaner. Derfor vil jeg SÅ gerne have min menstruation tilbage, så jeg kan føle mig hel igen. Mvh den fortvivlede ikke-bløder..

Svar:

Kære Ikke-bløder.

Der kan være flere årsager til du ikke bløder. Jeg læser det du skriver som om du tidligere har haft menstruation men at den så er forsvundet.

Det første man skal tænke på når menstruationen holder pause eller bliver anderledes er om man kan være gravid. Det er måske ikke så relevant i dit tilfælde da din menstruation har været væk i 7 år.

Nogle af de hyppigste årsager til, at menstruationen holder pause er lavt BMI, overtræning samt stress. Det lyder som om at du har haft en del af dette igennem depression, spiseforstyrrelse og misbrug. Det er længe rigeligt til at undertrykke den naturlige menstruationscyklus. Det kan godt tage kroppen tid at finde balance igen selvom du nu har fået et bedre liv med mere stabilitet.

Hvis du fortsat har meget lav vægt kan dette også sagtens være årsagen. Når det så er sagt, kan der også være andre årsager til at menstruationen holder pause, som til dels kan beskrives som ubalance i hormonerne i kroppen. Det kan man få tjekket ved at gå til sin egen læge og få taget nogle blodprøver som dels tjekker kønshormonerne men også stoftskiftet.

Din udebliven af menstruation kan sagtens forklares med den stress din krop har været udsat for, men jeg synes du bør gå til din egen læge og blive kontrolleret med blodprøver for en sikkerheds skyld. Det ville være dumt at overse noget.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål