Spørgsmål om internettet

brevkassespørgsmål

Spørgsmål om internettet

brevkassespørgsmål af
Maja
18 år
Oprettet 3 dage 15 timer siden

Hej. Jeg har undret mig over noget. Jeg er blevet medlem af en hjemmeside hvor man skriver sig på venteliste til lejeboliger, da jeg snart skal flytte hjemmefra (når jeg finder den rette lejlighed). Man får altid tilbud på lejligheder om morgenen, og jeg oplever i netop det tidsrum hvor tilbudene bliver sendt ud og der derfor er mange inde på hjemmesiden på samme tid, at hjemmesiden slet ikke fungerer eller loader. Der kan gå flere timer om morgenen nogle dage hvor jeg ikke kan logge ind. Hvordan kan det være, når sider som fx Facebook bare fungerer, på trods af at der er mange, mange millioner online på samme tid? Når en hjemmeside som kun har måske nogle tusinde logget ind på samme tid slet ikke fungerer? Vh. Maja

Svar:

Hej Maja.

Det kan jeg sagtens forstå, at du undrer dig over. Jeg kunne forestille mig, at det handler om, at sådan en hjemmeside, som den du beskriver, er en mindre hjemmeside og har derfor ikke penge til at kunne have servere, der kan klare spidsbelastnings tidspunkter, som fx om morgenen, hvor mange bruger siden. Hvis siden kun i et par timer har rigtig mange besøgende, lad os sige 10.000 besøgende i en time, men resten af dagen har de måske kun 700 besøgende, så  kan det ikke økonomisk svare sig for dem at bruge mange penge på at have servere kørende hele dagen alle dage, der kan klare de 10.000 besøgende, der kun kommer en time om morgenen. META, der står bag Facebook, har tilgenæld flere penge, og har markant flere besøgende fordelt over hele døgnet, og derfor kan det bedre betale sig for dem at bruge mange penge på servere, der kan håndtere mange besøgende.

Jeg håber, at det giver mening, og var svar til dig.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål