Lillesøster er ikke blufærdig
brevkassespørgsmål af
Dreng i tvivl
15 år
Der er en der hedder Samara der gav et svar til en 15årig pige der synes hendes storebror var lækker. Det var et godt spørgsmål og et godt svar for jeg kan altså godt genkende noget af det . Jeg har selv en halvlillesøster (vi har ikke samme far). Hun er bare ikke ret blufærdig og går af og til rundt uden tøj, fx til og fra badet osv. Det er slet ikke noget hun tænker over. Men lissom pigen der spurgte i brevkassen påvirker det mig altså også. Lissom hende kunne jeg selfølgelig ikke drømme om at gøre noget ved de, det er da det sidste jeg ville gøre. Men jeg må indrømme det påvirker mig og jeg kan sagtens få rejsning når hun sådan vimser rundt med bar numse. Jeg har faktisk ikke lyst til at bede hende om lige at tage et håndklæde om eller noget for så bliver det jo først creepy hvis jeg begynder og snakke om det og viser at det påvirker mig. Men hvordan får jeg ellers de tanker ud af hodet at hun ser lidt lækker ud uden tøj og jeg får stiv på?

Svar:
Hejsa "Dreng i tvivl".
Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller op her, for det er et af de her tilfælde hvor vi som mennesker bare ikke kan styre hvad det er vores kroppe gerne vil.
Vores kroppe kan jo ikke vide hvem det er vi lige står og kigger på. Hvis vores krop fornemmer at vi står og kigger på en som egentlig ser lidt dejlig ud, ja, så reagerer den jo ved at blive opstemt. Så er det egentlig ligemeget om det er ens søster, ens bror, ens lærer eller ens bedste veninde, kroppen kan ikke af sig selv finde ud af at skelne mellem hvornår det er okay at blive opstemt og hvornår det ikke er okay. Heldigvis er vores hjerner rigtig gode til det, og det er jo lige netop det der sker for dig - du ser din søster gå rundt uden så meget tøj på, hvilket din krop ser som noget der skal reageres på, samtidig med at din hjerne fortæller dig at det selvfølgelig ikke kan lade sig gøre da det jo er din søster.
Så alt i alt vil jeg nok bare sige at din reaktion i denne her situation er helt normal og naturlig og præcis sådan som de fleste andre ville reagere. Specielt for en dreng i din alder, hvor hormonerne bare flyver rundt og ens tanker i forvejen kan være rigtig svære at styre.
I forhold til dit spørgsmål, så spørger du jo egentlig om hvad du så kan gøre ved det?
Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at bede hende om at tage et håndklæde på, det kan i hvert fald hurtigt misforståes og der kan opstå nogle komplicerede og akavede situationer ud af det. Samtidig syntes jeg faktisk heller ikke at det er dit ansvar at skulle be hende om det, det er jeres forældres. Altså tænker jeg at du måske kan snakke med din mor om det? Du behøver selvfølgelig ikke at nævne at hun sådan tænder dig lidt, men du kan jo sige noget i stil med at du syntes det er akavet at gå og se på din søster nøgen, eller spørge om det ville være okay hvis du gik rundt i huset uden tøj på? Hvad hvis du havde en ven på besøg som din søster ikke lige havde opdaget og hun så kom gående nøgen? Måske har du et rigtig godt forhold til din søsters far og han kan være lettere at snakke med om det? Ligegyldigt hvordan og med hvem du snakker, syntes jeg i hvert fald ikke at der er noget at skamme sig over eller at du er creepy, ved at spørge om din søster kan tage lidt tøj på efter hendes bad.
Hvis det ikke hjælper og hun bliver ved med at gå rundt derhjemme uden tøj på, er der jo ikke så meget at gøre ved det. Du kan derimod selv prøve at gøre noget for at du så ikke opdager det. F.eks. lukke din dør hvis du hører hende gå i bad eller gå en tur. Skulle de ske at du ser hende alligevel og bliver lidt opstemt, kan du jo prøve at distrahere dig selv ved at lave noget andet hvor du skal koncentrere dig.
Derudover kan jeg kun læne mig op af Samaras svar som du jo også har læst. Som du siger er det også et rigtig godt svar og hun kommer også med nogle rigtig gode forslag! F.eks. er det en virkelig god idé at søge professionel hjælp, hvis det begynder at fylde for meget.
Jeg har lige linket til Samaras svar her, hvis der nu skulle være andre der kigger med og gerne vil læse det:
https://cyberhus.dk/brevkasse/fucking-l%C3%A6kker-storebror
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt!
Mvh. Chris - Cyberhus