Har snydt og fortryder, konskvensen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg er i en akut situation, hvor jeg inderligt fortryder, hvad jeg har gjort. Jeg har snydt til en terminsprøve i 3g. Jeg er virkelig ramt hårdt med samvittigheden og ved ikke hvad jeg gør, hvis jeg bliver taget i det. Nogle der kender til konsekvenserne, når det er en terminsprøve og ikke en eksamen???? PLZ SVAR HURTIGT!

Svar:
Hej med dig.
Det er ikke rart, når samvittigheden rammer hårdt og man fortryder ens handlinger. Alle mennesker begår fejl, og særligt når man gør noget, man ved er forkert og i mod reglerne, så kan det ramme ekstra hårdt på samvittigheden.
Jeg ved ikke, hvilke type skole du går på, men på gymnasielle uddannelser er det sådan, at hvis man har snydt ved en terminsprøve, så har man overtrådt det, der hedder studie- og ordensregler. I loven står der, at man kan få en skriftlig advarsel, men at skolen også selv må fastsætte konskvenserne ved overtrædelse af reglerne. Det kan fx være udelukkelse af undervisningen i en periode, at skulle op til flere prøver, tilbageholde private genstande som mobil osv. Så hvad konsekvenserne præcis kan være, kan jeg ikke svare dig på.
Det er selvfølgelig en mulighed at gå til bekendelse og indrømme, at du har snydt. Det er måske ikke en lokkende løsning, nu når du ikke ved, hvad konsekvenserne er. Men det kan måske lette samvittigheden. Ellers, når man står i en situation som din, hvor du inderligt fortryder dine handlinger, så husk på, at det du kan gøre nu er, at huske den følelse du står med nu og lære af dine handlinger, så du ikke sætter dig selv i den situation igen i fremtiden. Det kan hjælpe en lille smule at tænke, at der kan komme noget godt ud af en rigtig træls situation.
Mange hilsner
Pernille