Snap
brevkassespørgsmål af
Julie
13 år
Hej!
Jeg skriver med den her pige på snapchat, og vi kan virkeligt godt lide hinanden. Problemet er, at jeg er bange om at fortælle min mor om det da vi aldrig har mødt hinanden rigtigt. Hun bor på sjælland og jeg i Jylland. Min mor har det med at blive sur hvis jeg snakker med fremmede mennesker, så er bange for at hun også bliver sur over det, og beder mig om at slette hende :C vi har både snakket sammen og sendt snaps med videoer og billeder, så jeg ved at det ikke er en eller anden gammel pædofil-ting, men jeg ved stadig ikke om jeg tør sige det til min mor.. Og hvordan jeg skal sige det, hvis nu jeg tager modet til mig..
Kan virkeligt godt lide pigen og vil ikke miste hende, hjælp? :c

Svar:
Hej Julie.
Hvor er det dejligt, at du har mødt en, som du er glad for og godt kan lide. Jeg kan forstå, at du gerne vil fortælle om hende til din mor. Samtidig forstår jeg også godt, at du er nervøs for, hvordan din mor reagerer.
Det kan være rigtig frusterende, når ens forældre ikke forstår, at man godt kan møde gode mennesker på nettet uden at de vil skade en. For der er mange, der får venner på den måde. Men der findes desværre også voksne, som prøver at udnytte en, ved fx at udgive sig for at være en ung. Og det er helt sikkert det, din mor er bange for vil ske, hvis du skriver med fremmed. Så i bund og grund handler det om, at hun er bekymret for dig og vil beskytte dig. Men det er stadig vigtigt, at hun giver dig plads til at kunne møde nye mennesker online.
Jeg synes, at det er vigtigt, at du fortæller din mor om pigen. Både fordi det er vigtigt, at din mor ved hvem du bruger tid med, og særligt hvis I skal mødes fysisk. For hvis I skal det, vil jeg helt klart anbefale at det sker, hvor jeres forældre er tilstede. For en sikkerheds skyld. Derudover er det også vigtigt, at din mor netop forstår, hvordan nettet hænger sammen og det altså også kan være et godt trygt sted, hvor man kan få nye venner. Hvis din mor forstår det, vil det også være nemmere at snakke med hende om, hvad der sker.
Mit råd til dig vil være at starte med at skrive det ned, som du gerne vil sige til hende. Det kan gøre det nemmere, når du rent faktisk skal fortælle hende det, at du ved, du får sagt de ting, du gerne vil sige. Du kan fx fortælle hende, at det betyder meget for dig, at hun ved, hvem der betyder noget for dig, og hvem du bruger tid med, men at du er nervøs for at fortælle hende, det du skal fortælle. Men at du håber, at hun vil lytte til dig. Det skal selvfølgelig være med dine egne ord. Men i stedet for at starte med at sige, at du har mødt en på nettet, for det vil nok få hendes parader til at komme op med det samme, så fortæl, at du gerne vil fortælle hende noget, at det er vigtigt, og det betyder meget for dig, at hun lytter. Du kan også sige, at du godt ved, at man skal passe på, og at der også findes ubehagelige mennesker på nettet, og så kan du vise nogle af de billeder, pigen har sendt til dig, hvis du har det godt med det og det er ok for pigen? Så kan din mor også høre, at du godt ved, hvordan man passer på sig selv og beskytter sig på nettet. Hvis din mor er meget skeptisk, kan I måske sammen ringe og snakke med pigen, så din mor kan høre, at det er en rigtig pige på din alder.
Det er nok ikke en nem samtale, men forhåbentlig vælger din mor at lytte til dig, så I kan få en god samtale om det. Det krydser jeg i hvert fald fingre for!
De bedste hilsner
Pernille