Slået op
brevkassespørgsmål af
Will
16 år
Hej Cyberhus Min kæreste og mig har slået op. Det var nok mest mig der ville slå op, for det var som om at vi ikke rigtig havde det samme sammen mere. Nu er der så gået næsten en måned og det virker som om hun er kommet videre - det er jeg ikke. Jeg savner hende selvom jeg egentlig ikke vil være kærester igen. Ja jeg er faktisk bare ret forvirret 😕 for hvordan kan man have kærestesorg når man selv har slået op, og man ved at man ikke vil være kærester igen. Hvad betyder det og hvor lang tid skal jeg have det sådan her? Hvad skal jeg gøre. Hilsen den forvirrede

Svar:
Kære Will
Tak fordi du har delt dine tanker og følelser. Det kræver virkelig mod at åbne op, og jeg vil gerne starte med at sige, at det er helt normalt at have det, som du har det lige nu. Kærestesorger er noget af det sværeste at gå igennem, og det kan være endnu mere forvirrende, når man selv har været den, der valgte at slå op.
Selvom du ikke ønsker at være kærester igen, kan du stadig savne de gode ting, I havde sammen – trygheden, nærheden og de minder, I delte. At sige farvel til en person, som har betydet noget for en, er altid svært, og det er helt naturligt, at de følelser stadig hænger ved.
Det lyder som om, du er midt i en proces, hvor du prøver at finde mening i alt det, du føler, og det kan være rigtig frustrerende. Nogle gange kan man savne selve forbindelsen og det, man havde sammen, mere end man savner at være i forholdet som sådan. Det betyder bare, at du er et menneske med dybe følelser, og det er en styrke, selvom det gør ondt lige nu.
Der er ingen fast tidsramme for, hvor længe kærestesorger varer. Men med tiden vil de tunge følelser blive lettere, og du vil langsomt begynde at få det bedre. Indtil da er det vigtigt, at du er god ved dig selv. Giv dig selv lov til at føle det, du føler, uden at dømme dig selv for det. Du kan evt. prøve at fokusere på de ting, der gør dig glad, som at være sammen med dine venner, gøre noget, du nyder, eller bare tage en pause, når du har brug for det.
Hvis du har lyst, kan det også være en hjælp at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan være en ven, et familiemedlem eller en anden, du stoler på. Nogle gange hjælper det at dele sine tanker højt med andre.
Husk, at det er helt normalt at være forvirret og ked af det i sådan en situation. Du er ikke alene, og du skal nok komme igennem det her – også selvom det kan føles svært lige nu. Jeg håber, du passer godt på dig selv, og jeg ønsker dig alt det bedste fremadrettet.
De bedste hilsner
Kasper