Ensom
brevkassespørgsmål af
S
20 år
Jeg er blevet mega alene. Der er ingen der gider at være sammen med mig længere eller i byen med mig. Jeg føler mig så mega ensom og det er så pinligt hvis nogen finder ud af det, fordi så ved de jo at ingen kan lide mig. Ved ikke hvad jeg skal gøre, kan virkeligt ikke klare det længere, begynder at gøre dumme ting igen. Hverken nu eller fremtiden har jeg lyst til når jeg bare er alene.

Svar:
Kære S
Ensomhed er virkelig en svær følelse, som gør frygtelig ondt indeni. Og rigtig mange går helt alene med følelsen. Ud over at ensomheden, i sig selv, er svær at leve med, så føler rigtig mange det skamfuldt at være ensom, og det gør det ofte endnu sværere.
Det er egentlig mærkeligt at det er sådan, for ensomhed er nok noget at det mest normale at opleve. I Cyberhus har vi selv nogle små afstemninger, hvor vi bl.a. har spurgt om vores brugere har prøvet at føle dig ensomme. Der er kommet mere end 9000 svar og 81 procent siger at de har prøvet at føle dig ensomme. Der er lavet masser af undersøgelser, der også viser at virkelig mange mennesker kender til ensomhed. Når jeg bruger tid på at fortælle alt du slet ikke er alene, er det fordi du skriver det vil være pinligt, hvis andre finder ud af det. I virkeligheden vil mere end halvdelen af dem du kender, kunne fortælle (hvis de turde) at de også kender til ensomheden.
Når du oplever ensomhed er det altså ikke fordi der er noget galt med dig. Det handler nok nærmere om at det nogle gange er skide svært at navigere i de sociale fællesskaber vi bevæger os i.
De var lidt generelt om ensomhed...nu til dig. Du skriver at ingen gider være sammen med dig, eller i byen med dig længere. Hvordan kan det være? Er der sket noget bestemt der gør at dem du plejede at være sammen med, og gå i byen med, har sagt fra? Eller er I bare lige så stille gledet fra hinanden?
Nogle begynder at prioritere meget anderledes i de første år af voksenlivet. Uddannelse, kærester osv kan pludselig fylde på en helt anden måde, og det kan nemt få konsekvenser for fællesskabet. Måske er det det du oplever? Hvis ingen gider med i byen, fordi de ikke har lyst til at gå i byen, kunne det så være muligt at være sammen om andre ting? Biograf, café, koncert, gå til et eller andet? Det er svært at sige præcis hvad der kunne være en mulighed, uden at vide lidt mere om din omgangskreds, og hvad der er årsag til at I ikke ses mere.
Måske er du der, hvor du har brug for at møde helt nye mennesker, der går op i de samme ting som dig, og derfor også mere naturligt, har lyst til at hænge ud, og skabe dybere relationer til dig?
Det er i hvert fald vigtigt at du ikke går alene med tankerne. Særligt hvis du kan mærke at de får dig til at gøre dumme ting igen. Hos Studenterrådgivningen har de et særligt fokus på ensomhed. Mest om hvordan man arbejder med følelsen, og bliver bedre til at tale om den.
Hos Ventilen kan man møde andre unge, der også føler dig ensomme. Det er et stort skridt at skulle være så åben om sin sårbarhed, og på den måde være ærlig om at føle dig ensom. Hos Ventilen sker det i en tryg ramme, hvor ALLE de andre man møder kender præcis den følelse, og sammen gør man noget ved det. Mange forestiller sig at det er nogle bestemte typer, der kommer sådan nogle steder, men husk at mange undersøgelser viser at langt mere end halvdelen af alle unge føler dig ensomme. Det er alle slags unge der kommer hos Ventilen. Måske kunne Ventilen også hjælpe dig på vej?
Mange hilsner Tanja