Folks valg
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hvorfor er så mange mennesker tydeligvis fuldstændig ligeglade med alle andre end sig selv? Det gælder også i høj grad mine nærmeste. Jeg er nærmest den eneste der tager initiativ i familien, både bare ift. at skrive en besked og spørge hvordan det går, men også til at mødes og være sammen. "Sjovt nok" er jeg den eneste der lider af svære psykiske problemer, men det er alligevel altid mig, der skal være den der er der for andre. Min søster aner ikke engang hvad jeg laver til daglig eller hvor jeg bor. Vi plejede at være virkelig tætte, men hun er fuldstændig ligeglad med mig nu. Jeg har prøvet at tage emnet op et par gange i familien, men de nægter alle at se indad og overveje om der måske kan være noget om det. De går i selvforsvar og mener så at det er mig der "kræver" for meget af dem. Jeg kræver dog slet ingenting, jeg ville nok bare ønske at man var lidt mere værd for hinanden. Man skulle nogle gange tro at der er puttet et eller andet i drikkevandet som gør folk helt følelseskolde, ligeglade og selvoptagede. Nu har jeg så lige fået konstateret en autoimmun sygdom som svækker mig meget, så jeg er syg hele tiden, men ingen spørger nogensinde hvordan jeg har det, udover min mor, som dog er den eneste i verden der lader til at forstå mig og faktisk også har udtrykt at hun har det på samme måde ift. sine andre børn (har 3 storesøskende). Jeg er fx den eneste der besøger vores mor og omvendt. Vores mor har også forsøgt at snakke med dem, men kan heller ikke trænge ind, da de benægter alt. Hvad er det der gør at voksne bliver så egoistiske?

Svar:
Kære du,
Tak for dit spørgsmål. Det kan være svært at føle, at alle andre går udenom en og er følelseskolde. Derfor kan jeg også godt forstå din frustration omkring det.
Min oplevelse er sjældent at folk er følelseskolde, og derfor er mit svar også med det i mente.
Der kan være rigtig mange årsager til, at folk synes fraværende og kolde. Oftest skyldes det, at de selv kæmper med nogle ting, og det betyder, at de ikke selv har overskuddet til at være noget for nogen. Andre gange kan det også skyldes, at ens egne tanker og følelser overskygger de små ting folk gør for at holde kontakten ved lige, og man derfor også føler, at alle andre er ligeglade.
Den situation du beskriver, læser jeg som, at du føler dig ignoreret og svigtet, og du er frustreret og ked af, at din familie ikke giver dig den omsorg, du føler, du har brug for. Det er en virkelig tung oplevelse at stå med, og jeg kan virkelig godt forstå, at du føler, det er hårdt.
Vi er selvfølgelig ikke tæt på din familie, og det er derfor svært at give dig et konkret svar. Livet er uforudsigeligt, og folk reagerer forskelligt på det. Så, så mange forskellige situationer spiller ind i folks svar og reaktioner, og det kan være hårdt at stå model til. Især når du føler dig tilsidesat.
Du må altid skrive, hvis du har andre ting på hjertet, kære du.
Frida fra Cyberhus