skole møder
brevkassespørgsmål af
Ronja
13 år
må en lære/skoleindspektor tvinge os til et møde
mig og mine veninder har prøblemer med en Anden pige og hun vil ikke ind til et møde med os men vi vil gærne løse problemet
lærende siger at de ikke må tvinge et barn ind til et meøde men jeg ville vide om de må det

Svar:
Hej Ronja.
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, for der er mange der er i tvivl om, hvor meget skolen kan bestemme over en. Og det er heller ikke helt simpelt, så vi har i Cyberhus spurgt to jurister til råds.
Som barn har man nogle grundlæggende rettigheder, som er sikret i det der hedder FN's børnekonvention, fx at man som barn har ret til at blive hørt og ret til at være med til at bestemme over sig selv. Ud fra den burde lærerne ikke kunne tvinge jer til et møde. Men! I Danmark findes der love for folkeskolen, som alle skoler skal overholde. Fx står der i loven, at skolen har ansvaret for undervisningens kvalitet, dvs. at du lærer det, du skal, når du er i skole. Der står også i loven, at elever og forældre skal være med til at samarbejde om skolens formål.
Så man kan tolke det sådan, at når din veninde og dig har en konflikt med en anden pige, så kan dine lærere have ret i, at de ikke kan tvinge jer til sådan et møde, hvis I ikke har lyst. MEN. Hvis jeres konflikt går udover jeres undervisning, så må skolen gerne gribe ind og tvinge jer til at løse konflikten, og eventuelt også kontakte pigens forældre. Hvis jeres konflikt handler om mobning, så skal skolen også gøre noget, da det også står i loven, og der kan man fx være tvunget til at deltage i møder.
Hvis jeres konflikt ikke går ud over undervisningen og jeres læring, så kan skolen altså ikke tvinge pigen til at deltage i et møde. Men det er op til jeres undervisere at vurdere, om det går udover undervisningen. Der er desværre ikke andet lovgivning, som siger noget helt konkret om jeres situation.
Jeg synes det er rigtig godt, at I gerne vil løse de problemer, I har med den anden pige.  Men måske der kan være en anden måde, I løser problemet på, som ikke kræver, at pigen skal tvinges til et møde, hvis hun virkelig ikke har lyst.  Jeg tænker, at det måske kan være lidt voldsomt for hende at sidde selv, mens i er to til at støtte hinanden, så måske det er derfor, hun ikke har lyst til at deltage i et møde. Hvis I ikke allerede har gjort det, kan det være en idé, at I snakker med jeres lærere om, hvordan pigen gerne vil løse de problemer, I har sammen uden I skal tvinges til et møde sammen. Det kan være, at jeres lærere kan starte med at hjælpe jer med at tale sammen, uden I er i samme rum. Fx kan en af jeres lærere fortæller pigen, hvordan I har det med det hele, så hun kan tænke over det uden at skulles svare jer med det samme. Så kan hun måske svare tilbage gennem læreren igen. Og måske kan det være, at pigen har lyst til at mødes efter I har hørt hvordan hinanden har det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, selvom det desværre ikke var het konkret. Og jeg håber, I får løst problemerne med pigen.
Mange hilsner Pernille