Flytte hjem hos mor eller far ?
brevkassespørgsmål af
Victoria
17 år
Hej
Jeg er meget i tvivl om jeg skal flytte med min far eller tilbage til min mor...
Jeg har boet hos min mor siden min far og hende blev skildet i sommeren 2018. Men i marts 2021 flyttede jeg hjem til min far, fordi mig og min mor skændtes hele tiden. Det endte ud i at jeg ikke kunne koncentrere mig i skolen, og jeg fik meget fravær. Nu skal jeg bo hos min far indtil juli 2021, hvor han flytter ind med hans nye kæreste. Det er ca. 30 km væk fra hvor han boede og hvor min mor bor. Den by min far flytter til skal jeg gå i skole. Jeg er meget i tvivl om jeg skal flytte med min far, da det hele er nyt både uddanelsen, byen og der hvor jeg skal bo. Jeg er også lidt nervøs for at skulle bo med min mor igen, fordi det næsten ødelagde vores forhold sidste gang.
"Det har været super og bo sammen med min for, fordi vi har lært hinanden meget bedre at kende"
Det skal lige siges at min mor og far bor i den samme by)

Svar:
Kære Victoria,
Tak fordi du skriver til os. Jeg kan godt forstå, at det her er et svært valg for dig. Det er aldrig let, når ens forældre bliver skilt, og slet ikke når man føler, at man skal vælge mellem dem. Man har ikke lyst til at såre nogen, og samtidig skal man følge det, man føler er det bedste for én selv.
Jeg er ked af at høre, at du har haft det svært hos din mor. Du skriver ikke præcis, hvad det var, der var svært mellem jer, men nogle gange (især når man er teenager), kan der komme mange skænderier og gnidninger med ens forældre. Det lyder som om, det var en rigtig fin løsning, at du flyttede hen til din far, så I begge kunne få lidt ro på. Sommetider kan afstand og lidt tid væk fra hinanden gøre gavn, når man er blevet rigtig sure på hinanden eller uvenner. Du skriver ikke så meget om, hvordan du har det med din mor nu, så det er lidt svært for mig at sige, om det er det, du også oplever i dit forhold til din mor nu, hvor du har boet hos din far i noget tid. Jeg kan ikke sige til dig, hvad du skal vælge. Det er helt op til dig selv, og uanset hvad du vælger, skal du vide, at det er okay. Du skal vælge det, som er det bedste for dig selv, og som gør at du er glad og tilpas - især nu hvor der skal ske noget nyt i dit liv. Jeg vil opfordre dig til at bruge lidt tid på at tænke over de her spørgsmål, inden du beslutter dig:
- Hvordan vil dit liv se ud, hvis du bor hos din far?
- Hvordan vil dit liv se ud, hvis du bor hos din mor?
- Hvor tror du, at du vil kunne føle dig mest tilpas og glad? Hvorfor?
- Hvad er det der gør, at du gerne vil bo med din far?
- Hvad er det der gør, at du overvejer at bo hos din mor?
- Hvad taler imod at bo hos din far?
- Hvad taler imod at bo hos din mor?
Jeg tænker, at når du har tænkt lidt over nogle af de her ting, så vil det forhåbentlig blive lidt mere klart for dig, hvad du skal vælge, og hvad der er det rigtige for dig lige nu. At vælge det ene betyder ikke, at du ikke kan vælge om eller ombestemme dig. Hvis du nu prøver at bo hos din mor, og det ikke går, så kan du højst sandsynligvis godt flytte hjem til din far igen - eller omvendt. Det er noget, som jeg tænker, at du kan tage en snak med både din mor og far om, når/inden du beslutter dig, så du ved, hvad dine muligheder er. Det kan være godt at have en tryg og god base, når man skal starte på noget nyt som f.eks. studie, og derfor tænker jeg også, at du kan prøve at mærke efter, om du vil opleve det mest hos din mor eller far. Der er noget nyt i at flytte til en anden by, starte studie og flytte i et nyt hus, men der er også noget nyt i at skulle bo hos din mor igen. Giver det mening?
Jeg håber, at mit svar kan bruges, og at du kommer nærmere, hvad det er du egentlig helst vil. Jeg vil i hvert fald ønske dig alt det bedste herfra.
Kram fra Ulrikke