Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skævt bid
brevkassespørgsmål af
Tatiana
21 år
Av av av. Jeg har i flere uger haft ekstremt ondt i kæben i den ene side under øret. Jeg tænker at det skyldes, at jeg i flere år ubevidst har skåret tænder i et meget voldsomt omfang. Jeg kan pludselig heller ikke bide ordentligt sammen, det gør virkelig ondt når jeg tygger eller gaber, og ellers giver det ofte hovedpine og spændinger og ondt i nakken. Det føles også som om at mit bid er blevet skævt, så mine tænder ikke passer sammen længere. Jeg har slet ikke råd til at gå til tandlægen. Jeg prøver hele tiden at stoppe mig selv i at skære tænder, men gør det simpelthen ubevidst, og muligvis også i søvne. Hvad gør man så her i Danmark med sådan en smerte hvis man ikke har råd til tandlægen? Vh. Tati

Svar:
Kære Tati
Mange tak for dit spørgsmål.
I 2022 vedtog regeringen at det skal være gratis at gå til tandlægen til og med 21år. Så du er faktisk ret heldig i og med at du er omfattet af denne regel. Så skynd dig som det første at få ringet til din kommunale tandlæge!
Det lyder som om at du lige nu har to problemer. 1) at du skærer tænder og 2) at du har smerter fra kæben.
Probelmet med dit bid kan skyldes flere ting og skal bestemt undersøge nærmere af din tandlæge.
Ud fra dine symptomer lyder det som om, at du muligvis har en discus-displacering i kæbeleddet. Der ligger en bruskskive i kæbeleddet for, at undgå at knoglerne (caput på kraniet og condylen på underkæben) kører mod hinanden i åbne- og lukkebevægelsen. Hvis bruskskiven forskydes kan man opleve smerter, at kæben sidder fast og at biddet føles forkert. Det er ikke en tilstand som er farlig, men det kan som du beskriver gøre rigitg ondt. Og det kan sagtens tænkes, at hvis du skærer rigtig meget tænder så har det ført til en overbelastning i kæbeleddet.
Hvis ovenstående er årsagen til dine smerter, så er der desværre ikke så meget andet at gøre end, at vente på at bruskskiven kommer på plads igen. Man kan prøve at lave nogle gabeøvelser forudgået af massage/opvarmning af ansigtsmusklerne, og dertil tage smertestillende for at få en mere normal bevægelighed af kæben. Normalt anbefaler man en kur på smertestillende i 7-14 dage, da smerterne gør at vi begrænser bevægelsen af kæben. Men da det er netop er bevægeligheden af kæben, som skal få bruskskiven på plads igen, så er det vigtigt at være smertedækket. Tal med din tandlæge omkring hvad for noget smertestillende du skal tage.
I forhold til at skære tænder, så er det normalt forekommende hos os alle sammen i perioder hvor vi har travlt. Tandskæren sker oftest om natten og er en ubevidst handling, som vi ikke selv kan kontrollere. Nogle skærer også tænder om dagen, og her er det nemmere selv at stoppe handlingen.
Hvis man har et mere generelt problem med tandskæren, der fx. medfører ømhed i kæberne og tænderne, giver hovedpine og/eller hvis det medfører et stort slid på dine tænder, så anbefaler man at du skal sove med en bideskinne der fremstilles hos tandlægen.
Vi tandlæger oplever desværre flere og flere unge med kæbeledsproblemer samt tandskæren. Man har en ide om, at det kan hænge sammen med vores øget forbrug af mobiltelefoner, tablets m.m.
Et hoved vejer 4-5kg og hvis vi kigger meget på mobiltelefon med et "hængende" hoved så er det en ret stor og konstant behandling på nakken og halsen. Dette kan i første omgang give muskelspændinger i skuldrene og nakken, som så forplanter sig op i kæberne og ansigtsmuskulaturen og dermed kan giver kæbeledsproblemer. Dertil kan muskelspændingerne medføre en øget tendens til at skære tænder.  Så sørg for at holde din mobiltelefon oppe så du kigger direkte på den med en rank hals.
Derudover kan lyset fra skærme (mobil, tablets m.m) 1-2 timer før sengetid føre til en øget hjerneaktivitet der øger risikoen for tandskæren. Hjernen har brug for at slappe af inden sengetid og derfor kan det være en god ide at undgå for meget skærmkiggeri og at reducere lysindfaldet fra skærmen.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du får styr på dine problemer. Skynd dig i hvert fald at få ringet til din tandlæge ASAP.
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen