Ensidig betagelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg er begyndt at blive lidt vild med en fyr, som desværre allerede har en kæreste. Jeg kører generelt efter det princip, at jeg bevidst ikke går efter fyre hvis de har kæreste på, ud af ren respekt for den anden part. Alligevel kan jeg bare ikke få ham ud af tankerne. Han begynder at fylde mere og mere, og er begyndt også at fantasere om ham. Når jeg er et sted, hvor jeg ved at han er i nærheden, kan jeg ikke lade vær med at kigge efter ham. Og lysten til ham er blevet så stor, at jeg ikke engang har lyst til at kigge efter andre fyre længere. Jeg har mega dårlig samvittighed over det. Og samtidig synes jeg også at det er vildt irriterende at jeg ikke kan få ham ud af hovedet, da jeg jo ved at det aldrig vil komme til at blive til noget alligevel. Og nogle gange kan jeg faktisk også blive helt ked af det over det, nærmest som om jeg sørger over noget som jeg aldrig har haft? Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at lade vær med at se ham "på den måde"? Bør jeg bare undgå ham helt (selvom det ville være svært), eller andet??

Svar:
Kære du
Tusind tak for dit ærlige og modige brev. Det kræver styrke at sætte ord på svære følelser, især når man både kæmper med dårlig samvittighed og en længsel, man ikke selv har valgt. Jeg kan virkelig godt forstå, at det fylder meget for dig.
Det er helt normalt og menneskeligt at udvikle følelser for nogen, selvom man ved, at det ikke er muligt at være sammen. Følelser lader sig ikke altid styre med viljen, og det er ikke noget, du skal skamme dig over. Det, at du har et princip om at respektere andres forhold, siger meget godt om dig og dine værdier. Det viser, at du har omtanke for andre, og at du prøver at handle på en måde, der føles rigtig for dig.
Når man bliver vild med nogen, som man ved, man ikke kan få, kan det føles som at sørge over noget, der aldrig har været. Det du beskriver, altså den der blanding af længsel, håb, tristhed og skyld er meget genkendeligt for mange. Og det er helt forståeligt, at det kan gøre ondt, også selvom der aldrig har været noget romantisk mellem jer.
Det er også helt naturligt, at du har svært ved at få ham ud af hovedet. Jo mere vi prøver at lade være med at tænke på noget, jo mere kan det faktisk komme til at fylde. Det bedste du kan gøre, er ikke at presse dig selv til at stoppe følelserne med det samme, men i stedet begynde stille og roligt at rette din opmærksomhed hen mod noget andet. Det kan for eksempel være at bruge mere tid med venner, dyrke interesser, eller være åben for at lære nye mennesker at kende. Nogle gange hjælper det at skrive tankerne ned, bare for dig selv, for at få lidt mere ro i hovedet.
Du spørger, om du skal undgå ham helt. Det er ikke sikkert, det er nødvendigt, men hvis du mærker, at det bliver for hårdt at være i nærheden af ham, og at det bare gør længslen værre, så kan det godt være en god idé at skabe lidt afstand. Ikke som en straf, men som en måde at passe på dig selv på, så du kan give plads til at komme lidt videre.
Vigtigst af alt: vær tålmodig med dig selv. Det tager tid at give slip på følelser, og det er helt okay. Du må gerne være ked af det og mærke savnet. Det betyder bare, at du er et menneske, der kan mærke dybt. Men samtidig må du også minde dig selv om, at du fortjener en kærlighed, der er helt fri og helt rigtig. Og den skal nok komme. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover
De bedste hilsner
Kasper