Jeg føler mig anderledes og bliver nervøs
brevkassespørgsmål af
Camilla
15 år
Hej, jeg hedder Camilla, jeg er 15 år. Jeg har ADHD og autisme. Jeg har brugt ble i mange år både hjemme og i skolen. Når jeg bliver nervøs, fx til eksamen, kan jeg tisse så meget, at bleen ikke altid kan holde tæt. Det føles pinligt, og jeg er blevet drillet med det før. Jeg svømmer tre gange om ugen, og det giver mig glæde, men nogle gange føler jeg mig stadig meget anderledes. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er andre unge, der har oplevet noget lignende, eller om nogen har gode råd til, hvordan jeg kan føle mig mere tryg i skolen og til eksamen. Tak fordi jeg må dele 💙

Svar:
Kære Camilla,
Tusind tak for dit brev. Det kan være så svært at føle sig anderledes, især når andre omkring en ikke helt forstår, hvad der egentlig foregår bag facaden. Det er du slet ikke alene om at føle, og det er desværre en følelse rigtig, rigtig mange unge går rundt med.
Et lidt clichè svar er, at der egentlig ikke er nogen, der er helt normale. Der vil altid være et eller andet, som folk går og kæmper med, og som de føler gør dem anderledes end alle andre. Realiteten er nok mere, at vi alle er bange for ikke at passe ind på den ene eller den anden måde, og der ikke skal særlig meget til før vi føler os bekræftet i de følelser. At du har ADHD og autisme gør dig ikke anderledes end så mange andre, og at du er ble-bruger gør heller ikke. Du er et menneske, der har brug for støtte. Et menneske, der kan grine og græde, og som både bliver sulten og træt, bliver nervøs og usikker... og det er helt normalt.
I forhold til at blive så nervøs, at din ble ikke kan holde tæt, og du synes det er pinligt. Det kan jeg godt forstå gør, at du føler dig anderledes. Især når andre driller dig med det. Jeg kan berolige dig med, at deres reaktion afspejler deres egen usikkerhed i langt højere grad end det siger noget om dig. De er bange for ikke at passe ind, og det går ud over dig. Det siger alt om dem, og ikke noget om dig.
I forhold til at føle dig mere tryg i skolen er mit råd, at du taler med en lærer om det. Du er helt sikkert ikke den eneste i klassen, der føler sig usikker i klassen og har brug for støtte, og når din lærer ved, at du har brug for mere støtte, så du kan føle dig mere tryg, kan du også langt nemmere spørge om hjælp i skoletiden.
I forhold til at blive meget nervøs, er der mange gode redskaber, som man kan bruge til at få styr på nervesystemet. Et redskab er dit åndedræt. Vores hjerne er så smart sammensat, at åndedrættet er en kæmpe kilde til at skabe ro, fordi vores hjerne ved, at hvis vi trækker vejret roligt, så kan vi ikke være i fare.
Når du kan mærke, at du bliver nervøs, kan du bruge åndedrættet til at dulme følelsen. Du kan starte med at fokusere på dit åndedræt. Træk vejret ind i 4 sekunder, hold det i 4 sekunder, ånd ud i 4 sekunder, og hold så igen i 4 sekunder. Det kan tage et par minutter før din hjerne helt forstår og bliver roligere, men som du kan mærke roen lægge sig, kan du udvide, hvor lang tid du trækker vejret, holder vejret, ånder ud og holder pause. Prøv om du kan nå op på 8 sekunders indånding og udånding med 7 sekunders pause i mellem. Kan du ikke, er det helt okay. Det vigtigste er at prøve og at blive ved, selvom det i starten måske ikke føles som om, det gør en forskel. Det er nemmere sagt end gjort, det kan vi hurtigt blive enige om. Det kræver tid at lære at bruge nye redskaber, og det kræver, at man bruger dem, også selvom effekten måske ikke kommer med det samme.
Du skal vide, du er et sejt og modigt menneske, Camilla. Du må altid skrive ind igen, skulle du have brug for det. Jeg håber, du kan bruge dit nye redskab, og at det vil hjælpe dig med at håndtere nervøsiteten.
Frida fra Cyberhus