Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skæv tandstilling der slider på tænderne
brevkassespørgsmål af
Mette
23 år
Hej! Jeg har for nyligt skiftet tandlæge, og her har de gjort mig opmærksom på, at det vil være nødvendigt for mig med bøjle, da mine øverste fortænder står skævt og direkte ind i de nederste. Billederne viste tydelige slidmærker og at de var slidt tyndere. Jeg spurgte ind til, om min tidligere tandlæge kunne have set det, og om det altid har været sådan. Det var min nye tandlæge helt sikker på, da det er en bygningsfejl. Mit spørgsmål er nu, om jeg selv skal betale for bøjlen, når det er fejl i tandstilling der altid har været der? Kan jeg søger tilskud, erstatning eller lign. Min gamle tandlæge har aldrig nævnt det, og jeg er derfor ikke blevet tilbudt bøjle tidligere, da jeg var under 18. Mange tak for svar!

Svar:
Kære Mette,
Tusind tak for dit spørgsmål.
Det bedste din nye tandlæge kan gøre er, at få journalmaterialet fra den tandlæge/kommunale tandpleje hvor du har gået indtil du var 18år. På den måde kan din nye tandlæge sammenligne din tidligere tandstillig med din nuværende, og evt. finde svar på hvorfor du ikke er blevet tilbudt bøjle da du var under 18år, samt om der er en egentligt forværring af din tandstilling.
Det er således, at man idag næsten kan rette alle typer af tandstilingsafvigelser/fejl. Men jvf. Sundhedsstyrelsens retningslinjer for ortodontiske visitation, så er det ikke alle tandstillingsafvigelser som udløser et offentligt finansieret tandreguleringstilbud. Dertil kan der have været andre faktorer, såsom mundhygiejne og mødestabiliet, der kan have gjort at du heller ikke er blevet tilbudt bøjle da du var under 18år. Dette vil fremgår af dit tidligere journalmateriale.
Jeg tænker at der er en god grund til, at du ikke er blevet tilbud bøjle da du var under 18år. Det sker dog at nogle typer tandstilling forværres i takt med at man vokser, og det kunne umiddelbart godt lyde som om det var tilfældet for dig ud fra din beskrivelse.
Hvis du er studerende, på kontanthjælp eller en anden offentlig ydelse, så er der mulighed for at ansøge kommumen om økonomisk tilskud. Men du skal ikke forvente et tilskud og du må ikke have nogen formue.
Så umiddelbart skal du selv betale for en bøjlebehandling, hvis det er en behandling du ønsker. Der er jo også mulighed for, at opsøge en anden tandlæge mhp. at få en second opinion. Det kan være en god ide, hvis man er i tvivl om hvad der er den rigtige beslutning.
Jeg håber at jeg har givet dig et brugbart svar.
Mange hilsener
Mia, Tandlægen