Sexuelt frustreret
brevkassespørgsmål af
Irene
14 år
Hej cyberhus jeg er en pige på 14 år som har onaneret siden jeg var 11. jeg kan bare aldrig komme. jeg har jo en del erfaring efterhånden og ved godt hvad jeg skal gøre osv, men det virker bare ikke. jeg har haft brok og er blevet opereret for det begyndte, bare at søge lidt på nettet hvor der stod at sådan noget godt kunne have noget med det at gøre. Jeg er sådan set bare frustreret over jeg ikke kan nå mit klimax. Det er ligemeget om jeg gør det i 30 min mere eller mindre jeg kan ikke nå klimax har i en ide om hvorfor?

Svar:
Hej Irene
Tak for dit brevkassespørgsmål.
Der kan være mange grunde til, at man ikke opnår klimaks, når man onanerer. Du skriver selv, at det måske kan hænge sammen med, at du er blevet opereret for brok tidligere. Måske er det noget, du kan prøve at høre din læge ad om for at finde ud af, om det er tilfældet for dig?
Men der kan også være andre grunde til, at du ikke får en orgasme. Det kan være, at du måske lige nu er så fokuseret på at opnå klimaks, at frustrationen over så ikke at opnå klimaks fylder for meget? Det kan være, at det gør det svært for dig at slappe af og nyde onani, hvis du er meget opsat på, at du skal opnå en orgasme? Det kan også være, at du endnu ikke har fundet lige præcis dét, som føles særligt rart for dig? Man kan onanere på mange forskellige måder, og det kan du fx læse mere om her. Det er faktisk ret almindeligt, at det kan tage lang tid at finde ud af, hvordan man selv opnår klimaks. Og det er også ret almindeligt, at nogle kvinder har svært ved at opnå klimaks ved at stimulere sig selv. Det kan være at der skal mere til, fx at både klitoris og skede stimuleres samtidig?
Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende for dig, at du ikke kan give dig selv en orgasme lige nu. Men for de fleste kommer det med tiden, når man lærer sin krop bedre at kende. Og så vil jeg også sige, at en orgasme ikke nødvendigvis er det bedste ved hverken onani eller sex. Nogle gange kan det måske være hjælpsomt at fokusere på, at det også føles dejligt at onanere, selvom man ikke opnår klimaks. Så kan det være, at det bliver nemmere at fokusere på nydelsen fremfor frustrationen over, at orgasmen udebliver lige nu.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner
Marie