Trist
brevkassespørgsmål af
Jonas
18 år
Hej jeg er en 18årig dreng som fornylig løb væk men så skrev min ven til mig som bor samme sted på et opholds sted at jeg skulle sige hvor jeg var men nægtede i første omgang fordi det er ikke sjovt at være der og tænkter kun på at løbe væk I gen men jeg har ikke nogen steder at tage hen måske nordfyn også tænker jeg om jeg skal slukke min telefon eller blokke opholds stedes telefon nummer 1 gang mere jeg stikker af så må jeg ikke gå udenfor mere. Jeg synes også det er interessant at folk de stikker af hjemme fra

Svar:
Kære Jonas
Det lyder til at du er i en virkelig svær situation lige nu, og ikke aner hvor du skal gøre af dig selv både rent fysisk men også psykisk.
Du skriver ikke så meget om hvilket type opholdssted det er du er på, og hvor længe du har været der. Men det lyder til, at det kunne være enormt vigtig, at der var nogle voksne der kunne hjælpe dig og støtte dig lige nu og her, for at finde ud af hvad der skal ske med dig.
At løbe fra tingene, er sjældent en god ting, men samtidig forstår jeg også godt din trang til at stikke af fra det hele.
Har du nogen voksne i dit liv, du har tillid til, som du oplever du kan gå til, og fortælle om hvordan du har det? Jeg tænker også  i forhold til at kunne tale med din sagsbehandler omkring det opholdssted du er tilknyttet. Ellers vil jeg gerne give dig nogle muligheder, som kan give dig nogle at tale med, på mere neutral grund, hvor du bliver hørt og lyttet til, som samtidig kan hjælpe dig videre i det her.
Det første er Børns Vilkårs Bisidderordning. De har mulighed for at mødes med dig, tale med dig om hvordan du har det, og hvad det er du oplever du kunne have brug for. Ud fra det, vil de sammen med dig, kunne kontakte din sagsbehandler og få en snak med dem, om du er det rigtige sted, eller der måske kunne sættes anderledes ind i forhold til den hjælp der kunne være rigtig for dig.
Der er rigtig mange unge der får hjælp af bisidderordningen, og oplever at få en god støtte, og mest af alt rent faktisk at de bliver hørt!
En anden mulighed er www.headspace.dk hvor man som ung kan få gratis og anonyme samtaler. Du behøver ikke oplyse dit navn til dem, men jeg tænker det vil være vigtigt hvis du kan fysisk komme i et center og få samtaler med dem. De kan tilbyde dig de samtaler du har brug for, og samtidig hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er der er svært for dig, og nogle gange kan de også gå ind og hjælpe i kontakten med kommunen, i forhold til den hjælp man har fået godkendt, og få den tilpasset bedre til de behov man har.
En trejde mulighed er at du skriver til Cyberhus sms rådgivning og får en snak om hvad det er der sker i dit liv og gør det så svært. Måske kan det give dig modet til at afprøve de andre to ting, hvis de virker for svære lige nu.
Din sidste sætning "Jeg synes også det er interessant at folk stikker af hjemme fra", hvad mon der ligger i den? Jeg læser en nysgerrighed. Hvad gør at børn og unge når derud, hvor de bliver så frustrerede over deres situation at de stikker af. Jeg kan ikke give et entydigt svar på det, selvom jeg gerne ville. For mig at se, er det altid et råb om hjælp. Der er noget der ikke er som det burde være. Jeg vil altid råde til, at man prøver på at søge den nødvendige hjælp, inden man når dertil, også selvom man så må slå panden mod muren nogle gange, inden man oplever at føle sig mødt i sit behov for hjælp. Nogle gange tager det desværre bare flere forsøg og nogle gange mange forsøg, før man får den rigtige hjælp. Det vigtige her, er ikke at give op, selvom det er vildt frusterende at stå i.
Det lyder også til, at du måske har forsøgt, og du nåede til samme punkt, at du så var nødsaget til at stikke af, i håb om at få dem til at lytte.
Jeg håber virkelig du vil tage kontakt til et af stederne, og få hjælp til at håndtere din situation. For som du skriver, hvis du stikker af igen, må du ikke gå udenfor mere... Det vil heller ikke være en særlig fed situation at være i, og jeg tænker ikke du vil få det bedre af det, så det bedste vil være, hvis du kan få hjælp til at håndtere det svære du er i lige nu, og komme frem til nogle muligheder der kan være hjælpsomme for dig.
Jeg sender dig en masse styrkende tanker, og et håb om at det vil blive bedre for dig.
Venlig hilsen Rose fra Cyberhus