Sex efter hormonspiral
brevkassespørgsmål af
Sofie
19 år
Hej. Jeg fik onsdag lavet en hormonspiral, men fik ingen instruktioner fra min gynækolog.. hvornår efter man har fået lavet spiralen kan man have sex uden kondom? (Med fast partner selvfølgelig)
Der er forskellige råd på alle mulige sider. Nogle siger man skal vente en uge andre siger 24 timer. ?

Svar:
Kære Sofie
Tak for dit spørgsmål. Du behøver som udgangspunkt ikke holde pause med at dyrke sex efter oplægning af hormonspiral. De fleste får den oplagt i starten eller under sin menstruation, da slimhinden er tynd og risikoen for graviditet er lav. Hvis spiralen er blevet oplagt efter menstruation er det også okay. Hormonspiralen virker hurtigt på slimhinden så et æg ikke kan sætte sig fast. Dog er ingen prævention 100% sikker og hvis du er det mindste i tvivl om, om du kunne være gravid, bør du altid tage en graviditetstest. Husk også at en spiral ikke beskytter mod kønssygdomme som klamydia og gonorre.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Venlig hilsen Line