Kreatin til 14 årig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg vil gerne vide om det er okay at tage kreatin som 14 årig? Jeg har tænkt mig at tage 3-5g om dagen i 3 måneder og en måned uden og så om igen. Jeg har læst lidt om kreatin online og forstår lidt konceptet om det osv. Ps. Jeg har ikke nogle sygdomme i tarme, nyrer osv.

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for dit gode og relevante spørgsmål; jeg er sikker på, at du ikke er den eneste teenager, der har overvejet at hjælpe deres træning på vej med kreatinpulver. Først og fremmest er svaret på dit spørgsmål, at alt indtag af kosttilskud - og især kreatin - ikke anbefales til børn og unge, der vokser og er under 18 år. Man vokser jo stadig, når man er 14 år... Og som dreng/mand gør man det jo faktisk også tit efter ens 18 års fødselsdag, så jeg ville nok holde mig fra det endnu længere end blot til 18  år. Det er meget komplekst for kroppen at vokse i længden, lave ordentlige fedtdepoter, muskelmasse osv og den process er man bekymret for at påvirke. Jeg kan høre, at du har læst godt om det, når du fx nævner at du er nyrerask. Måske du så også er stødt på, at over 30% af alle, der indtager kreatin slet ikke har har effekt af det. Og det er endda firmaerne, der producerer kreatinens, egne tal... lur mig, om det reelle tal ikke er højere. Dvs. selv om du måtte tage kreatin i din alder, er det slet ikke sikkert, at du ville have effekt af det. Jeg anbefaler derfor absolut ikke, at man tager kreatin som 14-årig; jeg ville i stedet sparre sammen til at få vejledning af en professionel, fx fysioterapeut eller personlig træner, ift at optimere ens træning, så man får opbygget maksimal muskelmasse via god træning.
Tak igen for dit gode spørgsmål. Skriv endelig igen, hvis du har behov for uddybning.
KH Marie