Pludselig voldsom og klumpet mens
brevkassespørgsmål af
Fugl
14 år
Hejsa.
Jeg har haft menstruation siden jeg var 11 - så efterhånden 3 år, og de sidste par gange har den været lidt voldsommere end normalt. Jeg har ofte ingen kramper eller ondt, tager heller ikke piller og er stadig jomfru, så ved virkelig ikke hvorfor den lige er blevet sådan så pludseligt. Der har også kommet klumper ud, her for tiden har de været en del større en "normalt" og kommet mere hyppigt. Normalt har de været på størrelse med en halv ært, men her i dag kom der en del ud! Og der har har nok gået en cyklus eller to inden der kom klumper igen, men de har altså kommet hver gang de sidste 4-5 gange - i dag har været den dag med størst/flest klumper.
Er det noget jeg skal være bekymret om? Eller er det normalt?
Rigtig god dag og tak for svar på forhånd!

Svar:
Hej
Jeg synes ikke du skal være bekymret - sådan som du beskriver dine blødninger så lyder det helt normalt.
Nogle få klumper på størrelse med en ært er helt normalt under en menstruation. Hvis der derimod er større klumper hver gang du skifter menstruationsbind og flere bind i træk er helt fyldte/tunge på mindre end to timer, så er det til den lovligt kraftige side og bør vendes med en læge. Det er sjældent farligt at bløde kraftigt, men nogle gange kan man få brug for medicin der mindsker blødningmængden eller for ekstra jern.
Venlig hilsen
Rebecka