Selvmord
brevkassespørgsmål af
Jonas
19 år
Haj er en 19årig dreng der har tænkt at begå selvmord føler virkelig mit liv er noget kaos men så tænkte jeg om jeg overhovedet er værdi til at leve. Jeg skal også flyttet om 12 dage jeg gider ikke være på denne klode mer

Svar:
Kære Jonas.
Hvor er jeg ked af at høre at du har det så dårligt, men så er det rigtig godt at du skriver ind til os, det er nemlig en rigtig god ting at få lette sit hjerte hvis man går og har det svært, og ikke føler nogen lytter til en.
Du skriver, at du føler dit liv er et stort kaos, men du nævner ikke specifikt hvorfor du føler det er så stort et kaos, men er det fx fordi skolen er svær? Føler du dig ensom? Føler du ikke nogen lytter til dig? Da du ikke giver så meget kontekst kan jeg kun komme med bud på hvorfor dit liv føles som et kaos, det er derfor lidt svært at give specifikke råd til hvad du kan gøre for at gøre dit liv mindre kaotisk.
Det bedste råd jeg kan give her, er at du får snakket med fx et familiemedlem eller en psykolog- de er altid villige til at lytte på en, og når du har det så dårligt, tænker jeg især en psykolog vil være en god mulighed for at få det bedre.
Du kan kontakte din læge, som så kan henvise dig til lokalpsykiatrien så du kan få den nødvendige hjælp. Hvis dette er for svært lige nu kan du også tage kontakt til Livslinien. Du kan ringe anonymt på tlf: 70 201 201 du kan ringe mellem kl 11-05. Der vil sidde en rådgiver klar til at tage en god snak med dig.
Du skriver også at du er i tvivl om du er værdi nok til at leve.  selvfølgelig har du ret til en plads her på jorden, du er ligeså meget værd som alle andre. Du er måske i en rigtig træls periode af dit liv, som måske har varet rigtig længe, og du har ikke måske ikke haft nogen du rigtig kunne tale ordentligt ud med. Derfor vil jeg virkelig understrege vigtigheden i at du får snakket med nogen om det er med Livslinien, en psykolog eller et familiemedlem, der er altid nogen der er villig til at lytte på dig.
Du skriver også du snart skal flytte, men når jeg læser dit skriv får jeg lidt en fornemmelse af at det har du måske egentlig ikke lyst til? Hvis du kun flytter ud fordi du føler, at det skal du, så vil jeg sige at der er intet galt i at bo hjemme selvom man er 18+, der er ingen skam ved at bo længe hjemme hvis det er det man har brug for- naturligvis skal du stadig yde en indsats derhjemme og arbejde på dig selv, men hvis du i virkeligheden ikke har lyst til at flytte ud syntes jeg du skal snakke med dine forældre om det evt. kan i lave et kompromis hvor du fx betaler noget af huslejen eller sørge for indkøb eller visse pligter?
Jeg vil runde af med at sige, at jeg håber du har styrken til at komme igennem denne sværere tid. Prøv at tage en dag ad gangen og prøv at fokusere på nu’et, og tænk ikke så meget på fremtiden lige nu. Jeg er sikker på du sagtens kan komme af med selvmordstankerne. Du skal bare finde nogen i dit fysiske liv der er villig til at lytte på dig, og tro mig der er ALTID bare en der vil høre på dig. Prøv også at fokusere på ting du godt kan lide at lave. Giv dig selv lov til at føle dig som værdig og respekteret for DU har masser af værdi og du har en masse at byde på, ligesom alle andre!
Håber du kan bruge mit skriv, og jeg vil ønske dig al held og lykke, og jeg håber så inderligt at du vil søge yderligere hjælp imod dine selvmordstanker, og tror sagtens du kan, hvis du har styrken til at skrive ind til os, så er jeg sikker på du også har styrken til at fortælle en anden om det!
Venlig hilsen Kylie