Jeg er altid træt uanset hvor meget jeg sover

brevkassespørgsmål

Jeg er altid træt uanset hvor meget jeg sover

brevkassespørgsmål af
Freja
20 år
Oprettet 10 måneder 3 uger siden

Hej Jeg er en kvinde på snart 20 år, som har døjet med udtalt træthed så længe jeg kan huske. Jeg har flere gange i løbet af mit liv været hos lægen pga. Netop træthed og Udmattethed. Som 14 årig blev jeg sendt videre til hospitalet for undersøgelser med mistanke om muskelsvind, evt. hjernesygdomme etc. Men resultatet var som det altid er; negativt. Hvilket jeg selvfølgelig er taknemmelig for, men jeg ville på den anden side ønske jeg vidste hvad det er jeg går og døjer med. Jeg har altid haft brug for meget søvn for at kunne nogenlunde fungere i hverdagen. Mindst 10 timer. Får jeg mindre end dét, så vil jeg have symptomer af søvnmangel (irritabelt humør, hjernetåge, koncentrationsbesvær, langsom gestik osv.) Jeg har aldrig oplevet søvnbesvær af nogen art, jeg falder hurtigt i søvn - og sover tungt som en sten hele natten. Det er sjældent jeg vågner af mig selv om morgenen. Siden jeg var lille, har der altid været en fra min familie der måtte vække mig og få mig op, ellers ville jeg sove videre - og dermed meget mere end de 10 timer. Et eksempel fra min dag i dag; jeg sov over 10 timer i nat og vågnede kun fordi min sambo vækkede mig. Jeg har ferie så jeg laver ikke nogen udmattende/anstrengende aktivitet eller bruger kognitiv energi på skolearbejde osv. Men falder alligevel pludselig i søvn på sofaen midt på dagen mens jeg har en samtale med min sambo, og sover i 2 timer. Efter jeg vågner er jeg er stadig træt og sløv resten af dagen. Jeg er ret sikker på det ikke kan være søvn apnø, da jeg har spurgt min sambo mange gange om hun kunne lytte efter om natten om jeg snorker, holder pauser i vejrtrækningen osv. Og hun rapporterer altid der ikke er noget i vejen, jeg sover helt almindeligt. (For information er jeg normalvægtig) Jeg har prøvet at tage mad-inolerance test og udelukket de madvare jeg ikke kunne tåle. Jeg har spist sundt, jeg sørger for jeg træner/motionerer hvér dag. Droppet kaffe. Taget alle vitamintilskud. Gå tidligere i seng. Intet har nogensinde hjulpet på min træthed/udmattethed/store søvnbehov. Ved ikke om det har nogen betydning, men jeg har en diagnose, autisme spektrum forstyrrelse. Jeg har prøvet at læse mig frem på nettet om det kunne have en betydning for min udmattethed, men det meste jeg kan finde, rapporter om forbindelse mellem autisme og dårlig søvnkvalitet/søvnløshed osv. Ikke det modsatte, som er mit problem. Jeg føler at mit liv passerer for mig, og jeg kan ikke leve det fuldt fordi jeg er i en konstant zombietilstand. Det eneste jeg tænker på hvér dag er jeg må forsøger at holde mig sammen indtil næste lur. Jeg er et ungt menneske og jeg føler jeg burde kunne være vågen i mere end 3 timer uden at gabe? Tusind tak fordi du læste mit lange brev. Bedste hilsener.

Svar:

Hej Freja, og mange tak for din gode formulering og besked.

Det lyder godt nok som et frustrerende problem for dig. Specielt fordi jeg kan læse mig til, at du har sat dig ind i tingene. og prøver at efterleve alle de anbefalinger der findes omkring en "god nattesøvn". I udgangspunktet må jeg sige, at det er et udbredt problem for flere i befolkningen med søvnproblemer.

Rigtig mange føler sig ikke "opladt" efter en nattesøvn. Hvis du sover mere end 8 timer dagligt, så kan det have en negativ indflydelse på din træthed og koncentration. Omvendt er der nogle der får brug for de 8-10 timer, afhængig af mange faktorer, herunder aktivitetsniveau, stressniveau osv. Jeg vil i udgangspunktet anbefale, at man kigger andre steder, udover søvnen, som kan forklare din træthed.

Herunder nye blodprøver (blodprocent, Jern, b-vitamin, stofskifteal). Jeg ved godt at du tager vitaminer på daglig basis, men spørgsmålet er, om du får den rigtige sammensætning af vitaminer? Stofskifte-lidelser er også værd at kigge på. Kunne du mistænkes at have lavt stofskifte? Hvor om alting er, så vil jeg klart anbefale nye blodprøver hos egen læge, for at udvide søgelyset, og forhåbentlig få en forklaring på din træthed. Rigtig mange praktiserende læger har en blodprøve pakke der hedder "træthedspakken". Den vil jeg anbefale at du får taget hos egen læge, som inkluderer de blodprøver som ovenfor nævnt.

Mvh Khaled, Læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål