Stress??

brevkassespørgsmål

Stress??

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus. :) Jeg har et spørgsmål om stress. Snart skal jeg begynde at arbejde. Det er hos 3 forskellige virksomheder. Et ved Superbrugsen,ca. 3 dage om ugen efter skole til kl. 19. Og et hos en tandpleje, to gange i ugen, ca. 1 time per gang. Og det sidste er hos en grillbar/cafeteria, det er i weekenden, men jeg har fået af vide det er ret hårdt, for der er meget jeg skal lære. Jeg vil have alle tre jobs, men hvordan skal jeg undgå stress? Jeg har stort set ingen venner, så derfor vil jeg gerne arbejde. Hvordan undgår jeg at få stress, når jeg også skal passe min skole? Hilsen Isabella

Svar:

Kære Isabella,

Man må sige du er aktiv, med 3 jobs af mange timer af gangen. Det er godt at være aktiv, men man skal være opmærksom på at det ikke påvirker ens helbred eller skolegang. Og du er opmærksom, så det er super :)

Egentlig falder dit spørgsmål ind mellem flere brevkasser, for der er både spørgmål om sundhed og lovting, men det handler også om din fritid. Jeg sidder tilfældigvis også i brevkassen om Loven, så det kan jeg svare på også. Men hvis du vil have mere at vide om det der handler om dit helbred, må jeg hellere henvise dig til den brevkasse der har med det at gøre. Her er et link direkte til den.

Loven først

Det er sådan, at der er bestemt faste tider for, hvor længe unge der stadig går i skole må arbejde. Reglerne gælder indtil den unge fylder 18 år. Reglerne er lavet for at beskytte unge, netop mod stress og overbelastning og selvfølgelig, at de kan følge med i skolen.

Loven siger, at unge ikke må arbejde over 2 timer på skoledage. Og den unge må ikke arbejde over 7 timer på ikke-skoledage. Arbejdstiden pr. uge må ikke blive over 12 timer i alt, i uger med skole. Se mere her.

Når du skriver du arbejder efter skole til kl. 19, 3 gange om ugen, og jeg tænker du får fri kl. 15 de dage (måske før, måske senere), får jeg det til ca. 4 timer om dagen. Det er jo for meget i følge loven. Derudover bliver det til 12 timers arbejde om ugen, hvilket jo er maks.

Så alt i alt lyder det som om, at du arbejder mere end det er lovligt. Det tyder på, at du er i risikozonen for at blive stresset. Og det er bare for dit ene arbejde, så kommer de 2 andre oveni.

Helbredet

Med alt det arbejde, plus din skole, tror jeg det kan blive svært for dig at undgå stress.

Det første jeg i hvertfald vil råde dig til er, at få den søvn du har brug for. For lidt søvn er roden til meget ondt. Det andet jeg vil anbefale er, at du spiser sundt og varieret og dyrker en form for motion. Motionen er ligeså meget for din krops skyld, som det er for at du oplever noget helt andet end arbejde og skole. Det er vigtigt for at undgå stress.

Så nok søvn, spise sundt og varieret og motion, er de aller vigtigste ting jeg kan komme på, som modvirker stress.

Men som sagt kan du skrive til brevkassen med Sundhed og helbred og måske få et mere uddybende svar.

Jeg vil ønske dig held og lykke, både med dit arbejdsliv, men også dit helbred :-)

Claus