Samtale deling
brevkassespørgsmål af
Sofie
13 år
Hej Jeg har nu set nogle af de andre spørgsmål om dette og har ikke rigtigt forstået det. Så nu spørger jeg selv. Er det ulovligt at jeg fks. har skrevet med en pige fra min klasse om jeg havde følelser for hendes bedsteveninde(Hvilket jeg selvfølgelig ikke havde). Er det så ulovligt at jeg har taget et screenshot af samtalen og sent det til hendes bedsteveninde, for at gøre klar på at de ikke var rigtigt. Denne samtale indholdte ikke andet end hende der spurgte mig spørgsmålet og jeg sagde nej. Som sagt blev den sendt til hendes bedsteveninde og denne samtale er forgået over snapchat. Jeg er bare så forvirret og nysgerrig og jeg gider ikke sidde med en skyldfølelse før jeg har fået svar. Kh Sofie

Svar:
Hej Sofie
Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt din forvirring ift. hvornår noget er lovligt og ulovligt at dele.
Hvad jeg kan læse ud af dit spørgsmål, så er du i tvivl om det er lovligt at dele beskeder, som er blevet sendt mellem dig og en pige fra din klasse, med hendes bedste veninde. Når man skal se på, hvorvidt det er lovligt at du deler beskeden, skal vi kigge på beskedens indhold. Deler man personlige oplysninger og/eller andet af privat karakter - det kunne være et billede hvor man eks. ikke har særlig meget tøj på - som man ikke ønsker at dele med offentligheden, så er det hvad man vil kalde for "ulovligt". Når du beskriver indholdet af de beskeder, som er blevet sendt imellem jer, lyder det ikke til at være noget af privat karakter. Ergo mener jeg bestemt, ud fra det du skriver, at det er inden for lovens rammer. Så du kan endelig tage det helt roligt.
Men mens der er noget der handler om lov, så er der det som handler om moral og god stil. Nogle gange kan man jo godt sende beskeder til hinanden, som i sig selv måske er lidt hemmelige. Når vi så deler det med andre, kan det lidt føles som at bryde loven, fordi det måske også er lidt forkert. Jeg ved ikke om det er det, som er på spil ift. det du skriver, men måske noget af den skyldfølelse du har, kan ligge der.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Du må altid skrive igen, hvis du har flere spørgsmål!
Kh Anna