Skrive til en dreng man knap kender?
brevkassespørgsmål af
Hannah
16 år
Hej Jeg er blevet lidt smålun på en dreng der engang gik i min klasse, jeg vil gerne kontankte ham på fb- er for genert til at gøre det ansigt til ansigt, og føler vi knap kender hinanden. Men ved ikke hvad jeg skal skrive, sku man bare sende en emoji og se om han reagerer eller sku man skrive noget istedet? Vil så gerne lære ham bedre at kende, og håbe det ku udvikle sig til noget mere, men er også bange for afvisning eller han bare ignorere eller “ser” beskeden uden at svare. Hjælp mig Vh Hannah

Svar:
Kære Hannah
Tak for dit brev her i brevkassen. Jeg tænker nemlig, at der er rigtig, rigtig mange andre unge ligesom dig, der synes, at lige præcis den her situation er vildt svær. Jeg tænker, at der er mange måder at forsøge at skabe den første kontakt med hinanden. Men jeg tænker i hvert fald sagtens, at du kan skrive til ham. Jeg tænker, du kan sende en smiley, skrive hej, sende ham et spørgsmål eller et kompliment. Du kan også prøve at smile lidt og kigge lidt på ham, hvis du møder ham nogle steder og måske prøve at sige hej og spørger ind til, hvordan han har det eller lignende. I bund og grund så tænker jeg, at det vigtigste er, at du gør et eller andet, som kan vise ham, at du gerne vil lære ham bedre at kende. For én af jer skal gøre det, ellers bliver det i hvert fald ikke til noget. Hvad du så vælger at gøre, det skal afhænge af, hvad du har det bedst med.
Du har ret i, at der er en risiko for afvisning. Men der er også en chance for, at han har det på samme måde til dig, men har været ligeså nervøs for afvisning. Du kan ikke vide det på forhånd, og du kommer ikke til at vide det, hvis ikke du prøver. Så spørgsmålet må være, om du er mest bange for en afvisning eller mest bange for at skulle gå og tænke "hvad nu hvis..". Hvis du er mest bange for det sidste, så vil mit råd til dig være at springe ud i det og stå ved, hvordan du har det. Mon ikke, at han bliver smigret af det? Samtidig har jeg også lyst til at sige, at hvis han ignorerer dig eller er tarvelig, så ved du i det mindste, at han så ikke var værd at samle på alligevel, så uanset hvad får du svar og skal ikke længere gå i uvished. Så mit overordnede råd til dig er simpelthen at springe ud i det, og så se hvad der sker.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar Hannah, og jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med hele situationen. Husk, at hvis du har brug for det, så er du altid velkommen i brevkassen eller vores anonyme rådgivning. Men du kan jo også overveje at spørge nogle af de andre unge her på Cyberhus om deres erfaringer i lignende situationer? Det kan du gøre lige her, hvis det frister, men husk at dit spørgsmål lægges op offentlig på Cyberhus' hjemmeside.
Igen, så sender jeg en masse held og lykke din vej!
De bedste hilsner
Dagmar