Er det lovligt at dele beskeder?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Ville det være ulovligt at dele indhold fra en privat samtale, jeg har med en person, på messenger, med en anden person?
Ville det være okay, eller skal jeg have de andres godkendelse.
Noah

Svar:
Hej Noah
Super spørgsmål, du stiller.
Når du modtager en privat besked anvendes lovbestemmelsen om "brevhemmelighed". Hvis en anden person uden dit samtykke "åbner brevet" og læser det, bryder han loven. Hvis du selv har modtaget en besked i en privat samtale og beslutter at dele samtalen videre, så beror det hele på en vurdering af indholdet. Har du eksempelvis modtaget en privat besked med personfølsomt indhold, så kan det vurderes, at du krænker personens ære eller privatliv ved at vise det til andre. Man vil dog oftest vurdere, at personen har medskyld, da han selv har sendt informationen til dig.
Derfor er det et langt stykke hen ad vejen et moralsk spørgsmål, om du vil vise andre, hvad en anden person har skrevet til dig. Stil dig selv spørgsmålet: regner din ven med at du viser indholdet til andre, eller tænker han samtalen som en privat samtale? Hvis det er ment som en privat besked, så hold det privat. Hvis ikke af juridiske grunde, så af moralske.
Mvh Jonas