Screenshots
brevkassespørgsmål af
Liv
17 år
Hej! Jeg er en pige på 17, som er begyndt at skrive med en fyr på 20, som jeg mødte i et online spil. Vi udvekslede Snapchat og telefonnumre og har nu haft kontakt i et par måneder, men aldrig mødt hinanden, for jeg er meget social angst og føler mig ikke helt klar endnu, selvom mange måske siger at 2 måneder er lang tid at kende hinanden online uden at mødes i virkeligheden. Jeg har dog før skrevet og snakket med folk fra nettet i op til et år, før jeg har mødt dem, og har et par meget trælse erfaringer med fyre med i bagagen. Fx. skulle jeg mødes med en fyr for lidt over et år siden, som jeg havde snakket meget længe med, og han virkede meget sød og oprigtig indtil vi mødtes, men da det kom til stykket og vi endelig mødtes, var han tydeligvis kun ude på at have sex. Jeg havde følelser for ham fra før vi mødtes i virkeligheden og endte også med at være intim med ham, men fortrød nok lidt bagefter, fordi han begyndte at presse mig til sex. Jeg stoppede så kontakten og er blevet mere påpasselig fremover. Jeg har fortalt den nye fyr om mine forrige oplevelser og forklaret hvorfor jeg gerne vil vente, og han lader til at respektere det og siger han gerne venter og aldrig kunne finde på at gøre mig ondt og at det hele skal ske i mit tempo osv. Vi har en virkelig god kemi og har det virkelig sjovt når vi snakker sammen, men jeg kan stadig ikke lade være med at frygte det værste, for man ved jo aldrig..! Problemet består i, at vi jo som nævnt sender snaps til hinanden, men han tager stort set screenshots af alle billeder, jeg sender af mig selv på Snapchat. Jeg synes det er ret irriterende, og har bedt ham om at lade være med at gemme de billeder jeg sender på snap, men han siger, at han kun gemmer dem fordi han synes jeg er så smuk, og han gerne vil kunne se på mig, når nu vi ikke kan være sammen fysisk. Jeg er så nu nærmest stoppet med at sende snaps af mig selv, men når han fx kalder mig smuk og jeg så fx siger, at jeg ikke selv synes jeg er det, sender han de billeder af mig selv, som han har screenshottet, og det er virkelig ubehageligt, at han har gemt dem, også selvom det ikke er nøgenbilleder eller på nogen måde intime billeder - det er jo stadig private billeder, som jeg håbede kun skulle vises til ham i et kort stykke tid på snap. Nogle af billederne er måske med en lidt flirtende tekst eller en lille smule kavalergang (slet ikke meget og ikke ment frækt, bare fx 1 cm kavaler hvis jeg lige ligger ned)). Han siger, at han har vist mig til sine venner, men at det kun er for at vise dem hvem det er, han snakker med. Men jeg synes det er træls, at han har de her billeder gemt, og han nægter at slette dem, af den årsag, at han bare gerne vil “have mig med sig” og kigge på mig engang i mellem når han savner mig. Da det jo ikke er intime billeder, er det jo ikke ulovligt at gemme dem, og jeg kan vel ikke rigtigt gøre noget ved det. Men jeg har det stadig dårligt med det. Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal håndtere det, at han ikke respekterer når jeg beder ham om at lade være med at gemme mine billeder. Han spørger også utrolig meget efter billeder af mig. Er jeg mon bare for sart og burde jeg bare være ligeglad? Eller bør jeg tage det alvorligt og afslutte kontakten med ham af den grund, at han ikke bare sletter dem? Der er ret mange følelser på spil, og jeg kan jo godt lide ham, men synes stadig det er ubehageligt, at han ikke vil respektere det. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre ved det, for jeg ved ikke hvad “der er normalt”, jeg ved kun at jeg personligt synes det er ubehageligt, men det er jo ikke værre end at det er nogle ”almindelige” billeder af mig. Jeg er bare bekymret for, at hvis jeg fx på et tidspunkt beslutter mig for ikke at snakke med ham mere, at han vil udstille mig eller dele mine billeder med andre, fx sende dem til sine venner og fortælle noget negativt om mig, men jeg har også delt denne bekymring med ham, og han siger jo, at det kunne han aldrig finde på, og selvom jeg aldrig vil mødes med ham, er det også ok, men billederne er stadig hans. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal fortsætte min kontakt med ham og om jeg overhovedet skal, for jeg ville nok selv af ren respekt have accepteret det, hvis en god ven sendte mig en snap, som jeg screenshottede og han/hun venligt bad mig slette det. Så efter jeg har fundet ud af, hvor mange screenshots han har gemt af mine snaps og han ikke bare vil slette dem, har jeg fået det lidt skidt med ham, og tænker om han er værd at samle på, men på den anden side kan det jo også bare være hans måde at have noget fra mig med sig, fordi han holder af mig, og måske burde jeg slet ikke overtænke det... Hvad tænker du/i? Mvh. Liv

Svar:
Hej Liv
Tusind tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Selvom du egentlig skriver herind med en historie der omhandler screenshots af snaps, så handler det, du skriver i bund og grund om, at din flirt/kæreste ikke respekterer dine grænser.
Du spørger, om du mon er for sart og bare skal være ligeglad. Det er mega vigtigt at understrege, at DU ejer din krop og kun DU sætter de grænser der skal til. Hvis din kæreste holder af dig, så SKAL han respektere dig, når du siger nej. Længere er den faktisk ikke.
Set fra helikopteren kan jeg sagtens forstå at du tænker, at det er skørt at skulle give ultimatummer til en fyr, som ”bare” har screenshottet dine snaps; men pointen er, at han ikke retter sig efter dine ønsker. Ved at tage screenshots anerkender han ikke, at du netop har nogle ærgerlige historier med i bagagen fra tidligere, og at du faktisk ønsker at fastholde billederne som noget privat i mellem jer .
Det er super godt at du også er opmærksom på, at der kan være negative hensigter bag, når i ikke kender hinanden fysisk. Jeg vil gerne rose dig for, at du også tænker over, hvad og hvor meget du viser på dine billeder. Det lyder som om I har det sjovt, og at du generelt set er glad for jeres forhold; men man må aldrig føle sig presset til at sende noget som helst, man ikke har lyst til. Vi kender desværre til en del historier, hvor den slags pres bliver større og større. I nogle tilfælde ender de billeder, som man modvilligt har sendt som et yderligere pres til at sende mere.
Jeg forstår dig godt. Det er svært at være ”skrap” over for en person, man er rigtigt glad for. Jeg synes alligevel, at du skal være helt klar over for ham. Sig til ham, at du cutter forbindelsen næste gang han screenshotter en af dine snaps. Fortæl ham, at det i har sammen er privat, og at du ikke gider være et billed-trofæ over for hans venner. Det er HELT rimeligt, at du stiller det krav. Det er slet ikke dig, der gør noget forkert. Det er ham.
De bedste hilsner
Jonas