chikane en mand på 28 år i udlandet
brevkassespørgsmål af
Irene
14 år
hvordan får jeg stoppet chikanen fra den her mand han vil knække mig så jeg går psykisk ned og spreder rygter til mine venner bare fordi han ikke syntes det er okay at bare at være min ven han er en mand på 28 år og jeg er 14 år han har kontaktet mig og jeg har ikke kontaktet ham han løj også om sin alder

Svar:
Hej Irene
Tusind tak for dit spørgsmål. Det lyder bestemt ikke rart, alt det du beskriver. 😮
Først og fremmest skal du vide, at du er mega sej! Du mærker dine egne grænser, du siger fra overfor denne her mand som du skriver med og du rækker ud her på Cyberhus. Ud fra din beskrivelse, så er det altså også en grænseoverskridende og voldsom situation du står i. En person på 28 år må ikke have et kæresteforhold til en på 14 år - så alene at han ønsker og presser dig til det, er en ulovlig handling. Når han dertil så chikanerer dig, hvor han vil køre dig psykisk ned ved at sprede rygter om dig, er der også tale om ulovligheder og så bliver det hele ekstra problematisk. 🤔
Det første jeg vil råde dig til er at tale med en voksen som du er tryg ved. Det kan være dine forældre, en ældre søskende, en lærer eller måske en voksen fra en fritidsaktivitet du går til? Det skal du gøre, fordi den voksne kan give dig ro og hjælpe dig til at handle på det. For hvis ham fyren er lige så klam som du beskriver, så vil han sikkert forsøge at påvirke dig og få dig til at ændre mening på forskellige måder. Det skal han ikke have lov til - og det kan en voksen hjælpe dig med.
Herefter vil jeg råde dig til at bryde alle former for kontakt med ham. Du kan blokere og anmelde ham på de forskellige medier. Du kan alternativt skrive til ham inden, at det han gør mod dig er ulovligt og at du ikke ønsker at være i kontakt med ham mere. Nu er jeg jo ikke helt inde i hvad han har gjort indtil nu - eller om det "bare" har været trusler ind til videre - men hvis der har været ulovlige handlinger, eks. hvis I har delt seksuelle billeder med hinanden, han har truet dig eller han har spredt rygter til nogle af dine venner - så kan du melde ham til politiet. Det skal du også gøre, hvis han fortsætter med at kontakte dig på trods af at du har blokereret ham. Fordi du er 14 år, er du nødt til at inddrage dine forældre. Her er det vigtigt at gemme alle beviser og screenshots du end må have fra jeres kontakt, så du har noget du kan vise politiet. ⛔️
Du kan række ud til politiet ved at kontakte dem direkte på den lokale politistation eller digitalt her.
Du kan også læse meget mere om hvad man kan gøre, hvis man bliver udsat for digitale krænkelser, stalkning, chikane og grænseoverskridende adfærd, på Red Barnets platform Slet Det her.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget! Krydser fingre for at det hele løser sig. Tøv endelig ikke med at skrive igen, hvis du har behov. 🙌🏼
Kh Anna 🤎