Porno
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Her for tiden kan jec ikke tænke på andet end sex. Jeg ved godt det er tidligt. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det ud af hovedet. Jeg tænker konstant på det men jeg er jomfru. Hvad kan jeg gøre? Er det normalt? Og hvordan ved jeg om jeg er klar til sex?

Svar:
Kære 13 årige.
Virkelig sejt spørsmål du kommer med. Tak for det!
Det lyder til at hormonerne virkelig raser rundt i kroppen på dig, og du for alvor er blevet teenager. Det er faktisk helt normalt at særligt drenge oplever  det, når de går i puberteten. Det kan være enormt frustrerende, og man kan opleve at pikken bliver stiv på de mest underlige tidspunkter, hvor det ikke altid er særligt hensigtsmæssigt.
Hvis du oplever det når du er derhjemme, kan det nogle gange hjælpe at tage et koldt/køligt bad, for lige at få kroppen til at slappe af igen, og få tankerne over på noget andet. Det kan også være godt at prøve at tænke på nogle andre ting. Ting som ikke har noget med sex at gøre på nogen måde. Fx tænke på noget mega kedelig, en eller anden kedelig time, dine bedsteforældre hvis du har dem, eller andre ting. Det at aflede tankerne kan få kroppens fysiske reaktioner til at falde lidt til ro.
Faktisk er det ikke som sådan tidligt at du tænker meget på sex. Du har alderen til lige præcis der hvor det for alvor kan begynde at komme.
Du fortæller også at du er jomfru, og det tænker jeg at du skal prøve på at blive ved med noget tid endnu. Sex er ikke noget man skal have, bare for at have det. Sex skal være en god oplevelse, og især første gang man har sex. Derfor vil jeg anbefale dig at du venter til du møder den her pige hvor i bare ikke kan lade være med at have sex. Man når til et punkt der, hvor man bare ikke kan lade være, og det er det der føles mest naturligt at have sin første gang.
Inden da, kan det være rigtig godt, at man har udforsket sin krop, ved blandt andet at onanere.
Du skriver i overskriften "porno" og derfor bliver jeg nysgerrig på, om det er noget du har søgt på og været nysgerrig på? Hvis du har, er det helt ok, og samtidig vil jeg også fortælle dig, at det er vigtigt at huske på, at det man ser i en pornofilm ikke er ægte. Det er ikke sådan sex foregår IRL. Ingen kan bare holde til at man har samleje direkte, uden at man har haft forspil osv. Det er super vigtigt at være helt klar, have varmet op og have lyst til det.
Desværre kan det hurtigt blive sådan, at man kan tro, at det man ser i pornofilm er ægte. Men det er opstillet og planlagt til at være sådan. Det kan for nogle være et meget godt supplement til at onanere og blive nysgerrig på forskellige ting inden for sex.
Hvis du har en ældre bror, og du har mod på det, kan det give mening at prøve at tale med ham om det. Hvordan var det for ham da han blev teenager. Din far kender med garanti også til det, men jeg forstår også godt at det kan føles kikset at tage den snak med ham.
Så summasummarum, det er faktisk helt normalt det du oplever. Og at jeg vil anbefale dig at du venter med at have sex noget tid endnu, for du er ikke i tvivl, når du først er rigtig klar.