Aldrig sammen til fester
brevkassespørgsmål af
Sofie
17 år
Hej. Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i snart 2 år. Vores forhold virker seriøs og vi har ikke nog problemer. Dog nogle gange kan jeg blive lidt irriteret over nogle små ting.
Min kæreste har en stor drengevennegruppe. Jeg har et virkeligt godt forhold med dem allesammen, da jeg kendt også nogle af dem før jeg kendt min kæreste. Vi går også på skole sammen, så jeg ser dem allesammen hver dag.
Her for det sidste er det gået op for mig, at jeg bliver aldrig inviteret af dem, når de er sammen eller når de holder en fest. Og jeg ved godt at det kan lyde alt for barnligt, agtigt "ej, hvorfor er jeg ikke inviteret?", men det er noget jeg tænker meget over. De var i et sommerhus her en anden dag, og så tænkte jeg jo "okay, fedt fedt, de skal bare lave alt muligt drenge hygge, det får de da også lov til", men så ender det selvfølgelig med at der var alt mulige tøser med, som de plejer ikke engang at snakke med. Og så tænker man bare nåh...
Og jeg kan ikke få mig til at fortælle det til min kæreste, for det lyder jo simpelthen alt for barnligt og for tøset, men det er meget vigtigt for mig at socialisere og være sammen med ham udenfor hans 6kvm. værelse. Og jeg kan heller ikke få mig til at spørge mens de er sammen om jeg må komme over.
Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal fortælle det til ham uden af lyde dum og alt for krævende...

Svar:
Kære Sofie.
Mange tak for dit brev. Hvor lyder det dejligt, at din kæreste og dig har et godt og seriøst forhold uden de store problemer. Jeg tænker, at det er meget almindeligt, at man kan blive irriteret over nogle små ting, når man er i et forhold.
Jeg tror også, at det er helt normalt, at man kan have nogle af de samme tanker og oplevelser, som du fortæller om, i forhold til at føle sig lidt uden for, eller i hvert fald have brug for at blive inviteret med til forskellige arrangementer med sin kæreste. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil inviteres med, når din kæreste og hans venner holder fest eller er i sommerhus.
Det lyder rigtig godt, at du også tænker, at det er fedt, at din kæreste hygger sig med sine venner og at de får mulighed for at lave noget sammen kun dem uden kærester. For det skal der helt sikkert være plads til, og det lyder det også som om, at du giver plads til. Men derfor kan jeg godt forstå, at du alligevel gerne vil inviteres med en gang imellem - og måske særligt når du finder ud af, at det ikke er ren drenge-hygge, men at der også har været andre piger med.
Jeg tænker, at du sagtens kan sige det til din kæreste på en helt cool måde uden at det virker barnligt, tøset, dumt eller krævende. Du kan måske sige, at du godt kunne tænke dig at blive inviteret med næste gang det passer, fordi du gerne vil se hans venner og snakke med dem som du endda også kender i forvejen. Det kan være, at din kæreste slet ikke har tænkt over, at han ikke får inviteret dig med. Men du kan sagtens overveje at fortælle, at det er noget du rigtig gerne vil en gang imellem, for det er altid godt i et forhold at komme lidt "ud" og være kærester uden for hjemmet og også møde hinandens venner. Så det kan jeg godt forstå, at du gerne vil. Og forhåbentlig kan din kæreste også forstå det, hvis du siger det på en fin måde, og netop at det kunne være hyggeligt.
Det kan være, at du har nogle veninder, som også er i et forhold, som du kan snakke med det om? Det kan være, at de kan genkende nogle af de ting, som du oplever. Om ikke andet kan de måske genkende også at have nogle små ting i deres forhold, som irriterer dem og går dem på. Som regel er det i hvert fald rart at snakke med nogen om, hvordan man har det, og fortælle om de oplevelser man har. På den måde vokser de små problemer sig ikke til store problemer, fordi man får luftet sine tanker og får vendt dem med nogen.
Af den grund vil mit råd til dig også være, at du snakker med din kæretse om, at det her er noget der går dig på. Hvis ikke du får det sagt, kan det måske vokse sig større og blive noget, som du går med selv og som du kan gå dig mere og mere på, fordi du ikke kommer ud med det. Men hvis du får sagt det højt til din kæreste, vil I forhåbentlig få en god snak omkring det, og prøve at finde en løsning på det, som vil være god for jer begge.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og at det kommer til at løse sig.
De bedste hilsner fra
Gro.