Hash

brevkassespørgsmål

Hash

brevkassespørgsmål af
Emil
16 år

Hey cyberhus!

Jeg er begyndt at ryge hash nogen gange npr jeg er sammen med mine venner (jeg ryger cirka 1 gang om ugen) men problemet er at jeg har en autisme diagnose og jeg har rt at man har større risiko for psykose hvis man har en diagnose og ryger hash. Er det rigtigt?

Svar:

Hej med dig Emil

Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg synes, at det er dejligt at høre, at du er opmærksom på risikoen ved at ryge hash. Som det lyder til, at du allerede ved, er der chance for at udvikle psykoser, når man ryger hash, men hvorvidt den er endnu højere, hvis man har autisme, det ved jeg desværre ikke. Jeg ved, at chancen er større, hvis man er psykisk sårbar, men om man vil tænke, at folk, der har autisme, hører ind under den kategori, det er jeg enormt usikker på. Derudover så ved jeg også, at hash påvirker unge menneskes udvikling rigtig meget. Det er i vores ungdom, at vores hjerne udvikler sig allermest, og stoffer som f.eks. hash kan gå ind og påvirker denne udvikling negativt. Mit bedste bud er derfor, at det er et komplekst sammenspil, som leder til hashrelaterede psykoser, og at det derfor også afhænger af typen af hash, hvor stærkt det er, hvor ofte man ryger, hvor meget man ryger når man gør det, hvor gammel man er og så videre.

Jeg er ked af, at jeg ikke kan komme med et tydeligere svar, men i bund og grund så lyder det måske for mig til, at du uanset er bekymret, fordi du godt ved, at det i hvert fald ikke er risikofrit at ryge hash. Du skriver, at du gør det sammen med dine venner, og jeg tænker på, om dine venner også er grunden til, at du gør det? Altså at du ryger hash, fordi du er bange for at føle dig udenfor, fordi de også gør det? Det er ikke sikkert, at det er derfor, men hvis det er, så vil jeg bare sige, at det er meget naturligt, at man føler sig en smule presset til at gøre de ting, som ens venner gør. Jeg tror alle mennesker fra tid til anden gør nogle ting, fordi andre forventer, at man gør det, og ikke fordi man faktisk har lyst. Det er altså helt okay og desværre nok også ret normalt, men jeg håber også, at du ved, at det er helt okay at sige fra overfor noget, selvom ens venner gør det. Man kan sagtens tillade sig at sige "nej taj, det har jeg ikke lige lyst til", og gode, ægte venner vil respektere din beslutning. Så hvis du kan mærke, at det bekymrer dig, så håber jeg, at du har mod på at følge din egen mavefornemmelse, og at dine venner vil bakke dig op uanset hvad.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har lyst til at læse lidt mere om hash eller andre former for rusmidler, så kan Netstof eventuelt være en hjælp. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Mange varme tanker

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål