Udegående menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg skriver ind fordi, at min menstruation er udgået i 6 måneder. Nu kan du egentlig lige få hele historien. Jeg fik min menstruation for første gang oktober 2020. Derefter havde jeg det nogenlunde normalt, indtil februar. For i hele marts månedet havde jeg det ikke. Jeg fik først min menstruation igen d. 9 august. Det vil sige at der gik 6 måneder inden jeg fik den igen. Og jeg har ikke haft min menstruation siden den 9. august, altså også 6 måneder siden. Så jeg ville egentlig bare høre om det er normalt eller om der er grund til bekymring. Jeg håber du forstod mit spørgsmål og det andet jeg skrev. :)

Svar:
Kære 16-årig pige'
Tak for dit spørgsmål.
Der kan gå et par år, før ens cyklus bliver helt regelmæssig, så når din første menstruation var i oktober 2020, synes jeg, det lyder helt normalt.
Menstruationscyklus er meget påvirkelig, og ting såsom stress og hård fysisk træning, kan få menstruationen til at udeblive i flere måneder. Så måske kan det også være faktorer i dit liv og din hverdag, der går ind og påvirker din cyklus.
Der er dog nogen, der bliver ved med at have en uregelmæssig cyklus, og så kan det være tegn på en tilstand, der hedder PolyCystisk Ovarie Syndrom(PCOS), men jeg synes, det er alt for tidligt at bekymre sig om det lige nu.
Der er ikke noget farligt ved at have uregelmæssige menstruationer, men det kan være irriterende, at man aldrig ved, hvornår blødningerne kommer. Hvis det skulle ske at være PCOS, så kan det hos nogen give problemer med at blive gravid, og  eventuelt behov for fertilitetsbehandling.
Se tiden an over de næste par år, og hvis ikke din menstruation bliver regelmæssig, kan du læse mere om PCOS.
Mvh Anne