graffiti
brevkassespørgsmål af
Emil
15 år
Jeg har tænkt på hvad bøden er hvis man laver graffiti og hvad vil der ske hvis jeg gør det på en efterladt fabrik eller på efterladte huse?

Svar:
Hej med dig.
Tak fordi du kommer forbi brevkassen her og stiller spørgsmålet. Det er rigtig godt, at du er undersøgende på, hvilke konsekvenser det kan have.
Jeg er desværre ikke 100% opdateret i straffelovens forskellige paragraffer, men jeg ved at hvis man ødelægger, gør skade eller bortskaffer ting der tilhører et andet menneske, så kan man, som du er inde på, straffes med en bøde og faktisk også i værste tilfælde med fængsel. Hvor meget bøden lyder på eller hvor stor en fængselstraf man kan idømmes ved jeg ikke konkret. Det må være op til en dommer, at dømme i hver enkel sag, og her vil en række forskellige faktorer nok spille ind. Fx om man tidligere er fundet skyldig i hærværk eller hvor stort og systematisk et omfang af hærværk der er tale om.
Så når du spørger om, hvad der kan ske hvis du udfører graffiti på en efterladt fabrik eller på efterladte huse, så tænker jeg ovenstående kan gøre sig gældende. Selvom det står efterladt må der stadig være nogen der ejer det? Jeg vil i hvertfald bestemt anbefale dig, at lade vær. Jeg tænker ikke det er det værd, at risikere en plet på sin straffeattest for. Jeg synes i stedet du skal prøve at undersøge, hvor det er muligt, at øve sig med graffiti på lovlig vis. Måske er der en ungdomsklub på din skole eller i din kommune, der kan stable noget på benene, hvor i kan øve jeres graffiti færdigheder. Eller måske du bor hjemme og i har en have, hvor du kan snakke med dine forældre om, at sætte en stor plade op i haven, hvor du kan øve dig?
Jeg håber du kan bruge mit svar og ellers er du velkommen til, at skrive igen.
De bedste hilsner
Helene.