Corona angst
brevkassespørgsmål af
Nanna
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år der er skrækslagen for at have fået corona.
jeg var for to dage siden sammen med nogle af mine veninder. De veninder havde så dagen forinden været sammen med en smittet med corona. Jeg er nu mega bange for at være smittet. Så Mont spørgsmål er hvor lang tid der går fra at man bliver udsat for smitte og så til at man kan smitte andre?

Svar:
Kære Nanna
Tak for dit spørgsmål. Coronavirus fylder rigtig meget for os alle i øjeblikket, og man kan nemt blive skræmt, når man hører og læser om det i medierne.
Jeg synes nu, ikke du skal bekymre dig alt for meget. Børn og unge bliver typisk ikke særlig syge, hvis de får coronavirus, faktisk har de fleste slet ingen symptomer. Men derfor er det selvfølgelig stadig vigtigt at vide, om man er smittet, men i dit tilfælde er det mest, så du kan undgå at smitte andre for eksempel ældre eller personer med andre sygdomme, der gør dem mere udsatte.
Det er svært at svare helt præcist dit spørgsmål. Det er jo en ny sygdom, som vi ikke kender så godt endnu.
Fra man bliver smittet, og til man selv får symptomer, går der fra 2 til 12 dage. Og er man smittet med coronavirus, kan man smitte andre 1-2 dage før man selv får symptomer. Det allervigtigste er dog, at hvis man ikke har nogle symptomer selv, så er risikoen for at smitte andre meget lille. Virusset smitter jo mest ved dråbesmitte, altså host og nys. Så hvis den smittede ikke har nogle symptomer, så skal man have været i tæt kontakt med den smittede som for eksempel kram og kys.
Din risiko for smitte er meget meget lille. Selv hvis dine veninder skulle være smittede, så kan de ikke nå selv at lave viruspartikler nok til at smitte andre på så kort tid. Så du skal ikke være bekymret.
Men du skal vide, at med tiden vil de fleste af os måske blive smittet med Corona. Men for langt langt de fleste, vil de give meget milde eller slet ingen symptomer, især hos en 14-årig som dig. Andre vil få lidt flere symptomer, men det vil ikke være mere end som ved influenza.
Mvh Anne