Pletbløder 2 dage efter sex
brevkassespørgsmål af
Sofia
14 år
Hej. Jeg er en pige som 14, som har fået en kæreste. Vi havde for første gang sex i weekenden, og vi brugte kondom. Det gjorde meget ondt på mig, og han kunne heller ikke få den ind når jeg lå nederst. Jeg ved ikke om det mig der gøre noget forkert eller hvad det er?
mit problem er nu, at når jeg er på toilet og tørrer mig, kommer der blod på papiret. Det er ikke mens og er bange for hvad det er?
om det normalt at bløde et par dage efter man har haft sex?
jeg er også bange for at jeg er blevet gravid, selvom vi brugte kondom....
HJÆLP

Svar:
Kære Sofia.
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen, det er en oplevelse som du ikke står alene med og som mange andre unge på din alder vil kunne lægge genkende til.
Aller første gang man skal have sex er der noget vi kalder jonfruehinden på en pige som brydes under samleje. Det er en lille forsnævret ring indvendigt i skeden på pigen som udvides af drenges penis. Det er derfor meget normalt at det bløder under samleje og op til nogle dage efter, samt kan det bløde de næste par gange I har sex. Det er ikke farligt men altså en helt normal ting der vil ske første gang!
Det er derfor jeg altid opfordrer piger til at de har sex deres første gang med en de er trygge ved, da det for de fleste ikke er en særlig behagelig oplevelse. Det skal det dog nok blive på sigt :)
Til sidste næver du også en bekymring for om du er gravid, men beskriver ikke hvorfor. Rigtig godt at I huskede kondom og jeg tror derfor heller ikke det er særlig sansynligt med en graviditet. Vent og se til din menstruation kommer og bliver den væk så tag en graviditetstest.
Jeg håber det var svar nok på dine spørgsmål,
mvh læge Julie